Checklistan är indelad i två delar. Del 1 är frågor ur ett organisatoriskt perspektiv och behöver inte genomföras lika frekvent medan del 2 med fördel kan användas mer regelbundet, förslagsvis 1-2 gånger per år.
Checklistan kan användas av chef och skyddsombud för att undersöka vilka risker som finns i verksamheten, till exempel vid en arbetsmiljö- eller skyddsrond. Vissa frågor kan ni behöva gå runt och undersöka, medan andra kan diskuteras vid ett möte. Om det är någon fråga i checklistan som inte är relevant för er kan ni hoppa över den. Tänk på att det kan finnas specifika risker i er verksamhet som inte tas upp i den här checklistan. Kanske behöver ni då ta hjälp av fler checklistor eller undersöka riskerna på annat sätt.
En undersökning och riskbedömning av arbetsmiljön ska leda till förslag på åtgärder för att få bort eller minska riskerna. Kan de inte åtgärdas på en gång ska de skrivas upp i en handlingsplan. Det kan också vara praktiskt att skriva in i handlingsplanen sådana åtgärder som genomförs omedelbart. Slutligen ska ni kontrollera att de åtgärder som har genomförts har fungerat och fått önskad effekt. Riskbedömningen kan alltså beskrivas som en process i de fyra stegen undersöka – riskbedöma – åtgärda – kontrollera.
Behöver ni mer stöd i arbetsmiljöarbetet? Hos Prevent finns information, verktyg, böcker och utbildningar framtagna av arbetsgivare och fackförbund gemensamt. Se www.prevent.se
Checklistan baseras på delar av följande lagar och föreskrifter: AFS 2020:1 Arbetsplatsens utformning AFS 2018:4 Smittrisker AFS 2015:4 Organisatorisk och social arbetsmiljö (OSA) AFS 2012:3 Minderårigas arbetsmiljö AFS 2012:2 Belastningsergonomi AFS 2011:19 Kemiska arbetsmiljörisker AFS 2008:17 Arbete med djur AFS 2007:5 Gravida och ammande arbetstagare AFS 2006:4 Användning av arbetsutrustning AFS 2005:16 Buller AFS 2001:7 Anestesigaser AFS 2001:3 Användning av personlig skyddsutrustning AFS 2001:1 Systematiskt arbetsmiljöarbete (SAM) AFS 1999:7 Första hjälpen och krisstöd AFS 1993:2 Våld och hot i arbetsmiljön AFS 1982:3 Ensamarbete
Länken till din checklista sparas på Mina sidor. Du kan också spara den som pdf eller skriva ut den. OBS! Pdf:en går inte att redigera.
Gå till Mina Sidor
Denna checklista är inte kopplat till ett konto på www.prevent.se och du kan därför endast komma åt den via denna länken:
https://checklists.prevent.se/checklist/answer/185?key=w11vRKZbEBX1AHm2UZz_Ekw6gDvvgRvkKraeXZ88Qo4
Logga in eller registrera dig för att enkelt komma åt checklistan via Mina sidor på www.prevent.se
Dokumentnamn | |||
---|---|---|---|
Djursjukvården | |||
Checklistans namn | Datum | Version | |
Företag | Framtagen av | Godkänd av | |
Deltagare | |||
Beskrivning | Listan baseras på följande föreskrifter | ||
Checklistan är indelad i två delar. Del 1 är frågor ur ett organisatoriskt perspektiv och behöver inte genomföras lika frekvent medan del 2 med fördel kan användas mer regelbundet, förslagsvis 1-2 gånger per år.
Checklistan kan användas av chef och skyddsombud för att undersöka vilka risker som finns i verksamheten, till exempel vid en arbetsmiljö- eller skyddsrond. Vissa frågor kan ni behöva gå runt och undersöka, medan andra kan diskuteras vid ett möte. Om det är någon fråga i checklistan som inte är relevant för er kan ni hoppa över den. Tänk på att det kan finnas specifika risker i er verksamhet som inte tas upp i den här checklistan. Kanske behöver ni då ta hjälp av fler checklistor eller undersöka riskerna på annat sätt. En undersökning och riskbedömning av arbetsmiljön ska leda till förslag på åtgärder för att få bort eller minska riskerna. Kan de inte åtgärdas på en gång ska de skrivas upp i en handlingsplan. Det kan också vara praktiskt att skriva in i handlingsplanen sådana åtgärder som genomförs omedelbart. Slutligen ska ni kontrollera att de åtgärder som har genomförts har fungerat och fått önskad effekt. Riskbedömningen kan alltså beskrivas som en process i de fyra stegen undersöka – riskbedöma – åtgärda – kontrollera. Behöver ni mer stöd i arbetsmiljöarbetet? Hos Prevent finns information, verktyg, böcker och utbildningar framtagna av arbetsgivare och fackförbund gemensamt. Se www.prevent.se |
AFS 2020:1Arbetsplatsens utformning AFS 2018:4Smittrisker AFS 2015:4Organisatorisk och social arbetsmiljö (OSA) AFS 2012:3Minderårigas arbetsmiljö AFS 2012:2Belastningsergonomi AFS 2011:19Kemiska arbetsmiljörisker AFS 2008:17Arbete med djur AFS 2007:5Gravida och ammande arbetstagare AFS 2006:4Användning av arbetsutrustning AFS 2005:16Buller AFS 2001:7Anestesigaser AFS 2001:3Användning av personlig skyddsutrustning AFS 2001:1Systematiskt arbetsmiljöarbete (SAM) AFS 1999:7Första hjälpen och krisstöd AFS 1993:2Våld och hot i arbetsmiljön AFS 1982:3Ensamarbete |
Fråga | Ja | Nej | Ej rel. | Riskbedömning | Kommentar och åtgärd | Ansvarig för utförande | Klart när? | Kontroll utförd. Datum. | ||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
låg | med | hög | ||||||||
1. Finns rutiner för att undersöka och hantera den organisatoriska och sociala arbetsmiljön? | ||||||||||
2. Finns dokumenterat introduktionsprogram för nya arbetstagare? | ||||||||||
3. Har ni regelbundna arbetsplatsträffar? | ||||||||||
4. Genomförs det medarbetarsamtal regelbundet med samtliga arbetstagare? | ||||||||||
5. Finns det tydliga arbetsbeskrivningar? | ||||||||||
6. Finns tydliga och fungerande rutiner för schemaläggning och semesterplanering? | ||||||||||
7. Finns det rutiner för hur hot och våldssituationer kan förebyggas och hanteras? (T.ex. missnöjda djurägare.) | ||||||||||
8. Har de anställda kunskap om lyftergonomi och om vilka arbetsställningar som är skonsamma? | ||||||||||
9. Tas externt stöd in vid behov, exempelvis företagshälsovård? | ||||||||||
10. Genomförs alltid en riskbedömning vid större förändring i verksamheten? (T.ex. omorganisation, inköp av ny utrustning, större ändringar i lokaler.) | ||||||||||
11. Finns rutiner för ensamarbete? (T.ex. kommunikations- och larmmöjligheter, möjlighet till dubbelbemanning vid riskfyllda arbetsmoment.) | ||||||||||
12. Genomförs riskbedömningar när någon är gravid? | ||||||||||
13. Finns rutiner när minderåriga anlitas? | ||||||||||
14. Finns det skriftliga instruktioner för särskilt farliga arbetsmoment och är de kända för arbetstagarna? (T.ex. hantering av svårhanterliga djur, lastning/avlastning häst, arbete med cytostatika och röntgen.) | ||||||||||
15. Finns det fungerande rutiner för kemikalier, anestesi och läkemedelshantering? | ||||||||||
16. Finns aktuell förteckning över samtliga hälso-, miljö och brandfarliga kemiska produkter och ämnen? | ||||||||||
17. Finns säkerhetsdatablad och instruktioner tillgängliga för personal som hanterar hälso-, miljö- och brandfarliga kemiska produkter och ämnen? | ||||||||||
18. Finns det rutiner för hur riskavfall, som smittförande avfall och kanyler, ska hanteras? | ||||||||||
19. Genomförs årlig teknisk översyn av anestesigas på anläggningen? | ||||||||||
20. Genomförs och dokumenteras täthetskontroller av anestesiutrustning enligt gällande regler? | ||||||||||
21. Är exponerade medarbetare smittskyddsvaccinerade mot rabies? | ||||||||||
22. Är det väl känt vilka skyddsåtgärder som krävs för att förhindra att personal smittas av djur? | ||||||||||
23. Finns det upprättade rutiner för att arbeta säkert med strålskydd / röntgen? | ||||||||||
24. Har berörd personal tillräcklig kunskap för att hantera röntgenutrustningen? | ||||||||||
25. Finns det rutiner för dokumentation av vilka djur som varit inblandade i tillbud och olyckor? | ||||||||||
26. Finns fungerande rutiner för att rapportera och utreda tillbud, ohälsa och olycksfall? | ||||||||||
27. Finns rutin för anmälan till Arbetsmiljöverket efter allvarlig olycka / tillbud? | ||||||||||
28. I händelse av nödsituation: | ||||||||||
A. Finns larmrutiner? | ||||||||||
B. Finns rutiner för krisstöd? | ||||||||||
C. Finns anhöriglista? (Tänk på att beakta GDPR.) | ||||||||||
29. Har tillräckligt antal arbetstagare kunskaper i första hjälpen? | ||||||||||
30. Har arbetstagarna kunskaper om brandsäkerhet och i hantering av brandskyddsutrustning? | ||||||||||
31. Genomförs regelbundna brandövningar? | ||||||||||
32. Är uppsamlingsplatsen utmärkt och känd för alla? |
Fråga | Ja | Nej | Ej rel. | Riskbedömning | Kommentar och åtgärd | Ansvarig för utförande | Klart när? | Kontroll utförd. Datum. | ||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
låg | med | hög | ||||||||
33. Är det ordning och reda på anläggningen? | ||||||||||
34. Finns skyddsutrustning tillgänglig på de platser där det krävs? (T.ex. personlig skyddsutrustning och skyddsutrustning för djurhantering) | ||||||||||
35. Är golven jämna och stadiga samt finns det markeringar och varningar vid nivåskillnader? | ||||||||||
36. Är alla trappor och ramper försedda med ledstänger och / eller skyddsräcken? | ||||||||||
37. Går det att göra rent hos djuren utan att riskera att bli skadad av dem? | ||||||||||
38. Fungerar ventilationen tillfredsställande i alla utrymmen? | ||||||||||
39. Är temperaturen i lokalerna bra? | ||||||||||
40. Är arbetsbelysningen bra i alla utrymmen? (Gäller även korridorer, trapphus, lager, entré.) | ||||||||||
41. Behövs persienner / markiser eller solskydd för fönstren? | ||||||||||
42. Finns det nödbelysning? | ||||||||||
43. Genomför ni åtgärder som förhindrar risk för snöras vid in- och utgångar? | ||||||||||
44. Går hundburarna lätt att öppna och stänga inifrån? | ||||||||||
45. Är lokalerna bra med avseende på: | ||||||||||
A. mottagning och förvaring av prover? | ||||||||||
B. laboratoriearbete? | ||||||||||
C. möten / utbildning? | ||||||||||
D. personalutrymmen, omklädning, WC, dusch, vilrum? | ||||||||||
E. städutrymmen och förråd? | ||||||||||
F. att värma mat och dryck? |
Fråga | Ja | Nej | Ej rel. | Riskbedömning | Kommentar och åtgärd | Ansvarig för utförande | Klart när? | Kontroll utförd. Datum. | ||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
låg | med | hög | ||||||||
46. Är arbetsbord, undersökningsbord och bänkar lätta att höja och sänka? | ||||||||||
47. Finns det tillräckligt med arbets- och avställningsytor? | ||||||||||
48. Har datorarbetsplatser bra ergonomi med höj- och sänkbara bord och stolar? | ||||||||||
49. Finns det avlastningsstolar i undersökningsrum och operationssalar? | ||||||||||
50. Används lyfthjälpmedel vid tunga eller upprepade lyft? | ||||||||||
51. Kan rengöring av hund- och kattburar göras på ett så ergonomiskt sätt som möjligt? |
Fråga | Ja | Nej | Ej rel. | Riskbedömning | Kommentar och åtgärd | Ansvarig för utförande | Klart när? | Kontroll utförd. Datum. | ||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
låg | med | hög | ||||||||
52. Finns fungerande ögondusch på strategiska platser på anläggningen där det finns risk för stänk av kemikalie? | ||||||||||
53. Finns dragskåp eller dragbänk där det behövs? | ||||||||||
54. Förvaras läkemedel och receptbelagda mediciner i ett låst utrymme? | ||||||||||
55. Finns punktutsug där arbetsmomentet så kräver? (T.ex. vid användning av anestesigas)? |
Fråga | Ja | Nej | Ej rel. | Riskbedömning | Kommentar och åtgärd | Ansvarig för utförande | Klart när? | Kontroll utförd. Datum. | ||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
låg | med | hög | ||||||||
56. Finns intakta, och i tillräckligt antal, blyförkläden, blyhalsskydd, blyhandskar vid röntgenundersökning? |
Fråga | Ja | Nej | Ej rel. | Riskbedömning | Kommentar och åtgärd | Ansvarig för utförande | Klart när? | Kontroll utförd. Datum. | ||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
låg | med | hög | ||||||||
57. Är alla kablar och sladdar oskadade och skyddsjordade? | ||||||||||
58. Är utrymningsvägarna fria? | ||||||||||
59. Är nödutgångarna markerade? | ||||||||||
60. Finns det brandutrustning (brandvarnare, brandsläckare, brandfiltar etc) på strategiska platser? |
Fråga | Ja | Nej | Ej rel. | Riskbedömning | Kommentar och åtgärd | Ansvarig för utförande | Klart när? | Kontroll utförd. Datum. | ||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
låg | med | hög | ||||||||
61. Finns det första hjälpen-utrustning tillgängligt på strategiska platser på anläggningen? |
Fråga | Ja | Nej | Ej rel. | Riskbedömning | Kommentar och åtgärd | Ansvarig för utförande | Klart när? | Kontroll utförd. Datum. | ||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
låg | med | hög | ||||||||
62. Hålls stallgångarna fria från snubbelrisk? | ||||||||||
63. Finns det stoppar för att hålla ytterdörrar i öppet läge? | ||||||||||
64. Hålls gångvägar till och från hagar fria från halkrisk? | ||||||||||
65. Plogas och sandas gångvägar till och från hagar och träningsbanor vintertid? | ||||||||||
66. Använder alla skyddsskor / skyddsstövlar med stålhätta vid hantering av hästar? | ||||||||||
67. Kan samtliga boxdörrar öppnas inifrån på ett enkelt sätt? |
Övrigt Här kan ni notera risker som behöver åtgärdas som inte finns med i checklistan |
© Prevent – Arbetsmiljö i samverkan Svenskt Näringsliv, LO och PTK
Fler checklistor hittar du på www.prevent.se/checklistor
Checklistan är redan sparad och en länk har skickats till din e-postadress.