Nya, förbättrade checklistor 2 december (OBS! nytt datum)

Läs om alla förbättringar och vad som händer med dina gamla checklistor.

Läs mer
Tillbaka till checklistorna
prevent.se

Sexuella trakasserier

Checklistan innehåller frågor om verksamhetens arbete för att minska riskerna för sexuella trakasserier. Den kan användas för att öka kunskapen om arbetsmiljö, sexuella trakasserier och lagkrav. Checklistan utgår från diskrimineringslagens struktur, terminologi och regler men hänvisar även till föreskrifterna om systematiskt arbetsmiljöarbete och organisatorisk och social arbetsmiljö. Checklistan är lämplig att användas av ansvarig chef eller arbetsledare tillsammans med skyddsombudet eller annan facklig företrädare. Tänk på att lag och föreskrifter inte omfattar kunder eller brukare. Om en anställd utsätts för sexuella trakasserier av kunder eller brukare är det ett arbetsmiljöproblem, men kunder eller brukare kan inte göras ansvariga inom ramen för diskrimineringslagen eller arbetsmiljölagstiftningen. För mer information och tips – klicka på ”i”-symbolen. Tillsynsmyndigheter är Diskrimineringsombudsmannen för DL och Arbetsmiljöverket för AML, SAM och OSA.

Checklistan baseras på delar av följande lagar och föreskrifter: AFS 2015:4 Organisatorisk och social arbetsmiljö (OSA) AFS 2001:1 Systematiskt arbetsmiljöarbete (SAM) SFS 2008:567 Diskrimineringslagen (DL) SFS 1977:1160 Arbetsmiljölagen (AML)

Spara din checklista

Länken till din checklista sparas på Mina sidor. Du kan också spara den som pdf eller skriva ut den. OBS! Pdf:en går inte att redigera.
Gå till Mina Sidor

Vill du använda checklistan?

Fyll i namn och e-post för att få länken till din digitala checklista.

För att skriva ut checklistan behöver du fylla i namn och e-post. En digital checklista skickas också till din e-post.

För att ladda ner checklistan som pdf behöver du fylla i namn och e-post. En digital checklista skickas också till din e-post.

Läs vår policy kring personuppgifter

Du har inte svarat på alla frågor

Är du säker på att du vill spara som PDF utan att besvara alla frågor i checklistan?

Processer

1Har ni undersökt om det finns risk för sexuella trakasserier?

Lag eller föreskrift: AFS 2015:4, 5 § AFS 2001:1, 11 § AFS 2001:1, 2 § AFS 2001:1, 8 § SFS 2008:567, 3 kap 2 §

Kommentar

Inom ramen för arbetet med aktiva åtgärder ska alla arbetsgivare: Undersöka risker, Analysera orsaker, Vidta åtgärder, Följa upp och utvärdera. Även praktikanter och inhyrd arbetskraft omfattas. Se liknande krav i SAM och OSA.

Tips och råd

Undersökningen kan med fördel samordnas med det systematiska arbetsmiljöarbetet

aÄr orsakerna till riskerna analyserade?

Kommentar

För att kunna minimera riskerna behöver orsakerna till dessa först analyseras.
En genomgång och övervägande av upptäckta risker bör göras på ledningsnivå.

bHar arbetstagarrepresentanter varit delaktiga i arbetet?

Kommentar

DL ställer krav på samverkan med arbetstagarna i arbetet med aktiva åtgärder.
Se även krav i OSA.

Tips och råd

Samverkan kan med fördel samordnas med arbetet kring organisatorisk och social arbetsmiljö.

Lag eller föreskrift: AFS 2001:1, 4 § SFS 2008:567, 3 kap 11 §

2Har åtgärder för att förhindra sexuella trakasserier vidtagits?

Lag eller föreskrift: AFS 2015:4, 13 § AFS 2015:4, 5 § AFS 2001:1, 10 § SFS 2008:567, 3 kap 2 §

Kommentar

Förebyggande och främjande åtgärder ska vidtas i förhållande till de risker (och orsaker) som upptäckts i verksamheten. Se även krav i OSA och SAM.

aHar åtgärderna följts upp och utvärderats?

Tips och råd

Resultatet används i kommande riskbedömning med analys.

bHar åtgärderna tidsplanerats?

Kommentar

Åtgärder ska tidsplaneras och genomföras så snart som möjligt.

Tips och råd

Själva arbetet med aktiva åtgärder ska ske fortlöpande.

Lag eller föreskrift: SFS 2008:567, 3 kap 3 §

3Finns dokumentation kring processen för att förhindra sexuella trakasserier?

Lag eller föreskrift: AFS 2015:4, 8 § AFS 2001:1, 10-11 §§ AFS 2001:1, 5-8 §§ SFS 2008:567, 3 kap 13 §

Kommentar

Arbetsgivare med 25 anställda eller fler ska under året skriftligen dokumentera arbetet med aktiva åtgärder. Observera att arbetsgivare med färre än 25 anställda ändå ska ha en process för aktiva åtgärder. Jämför OSA och SAM där dokumentation ska ske när det finns 10 anställda eller fler.

Tips och råd

Observera att arbetsgivare med färre än 25 anställda ska ha en process för aktiva åtgärder. Däremot behövs inte en skriftlig dokumentation av processen.

aFinns en redogörelse för undersökningen av risker?

Kommentar

Här beskrivs hur undersökningen av risker har genomförts.

bFinns en redogörelse för analysen av upptäckta risker?

Kommentar

Här beskrivs hur analysen av riskerna gjordes. Var till exempel ledningen med och gjorde eller tog del av analysen?

cFinns en redogörelse för planerade åtgärder?

Kommentar

Här beskrivs vilka åtgärder som är planerade utifrån undersökning av risker och analys. Åtgärderna ska vara tidsplanerade.

dFinns en redogörelse för uppföljning och utvärdering av föregående års planerade åtgärder?

Kommentar

Här beskrivs hur föregående års planerade åtgärder genomfördes och en utvärdering av dessa.

eFinns en redogörelse för uppföljning och utvärdering av riktlinjer?

Kommentar

Här beskrivs hur uppföljning och utvärdering gjordes.

fFinns en redogörelse för uppföljning och utvärdering av rutiner?

Kommentar

Här beskrivs hur uppföljning och utvärdering gjordes.

gFinns redogörelse för hur samverkan med arbetstagarna har skett?

4Har några enskilda fall av sexuella trakasserier eller repressalier anmälts eller på annat sätt upptäckts de senaste 12 månaderna?

Lag eller föreskrift: AFS 2015:4, 13-14 §§ AFS 2015:4, 4 § AFS 2001:1, 9 § SFS 2008:567, 2 kap 18 § SFS 2008:567, 2 kap 3 §

Kommentar

Arbetsgivaren har alltid en utredningsskyldighet. Även praktikanter och inhyrd arbetskraft omfattas. Händelser kan också ha rapporterats som kränkande särbehandling, se även SAM och OSA.

Tips och råd

Det är inte tillåtet att utsätta anställda för repressalier om någon anmält eller påtalat trakasserier, medverkat i utredning, avvisat eller fogat sig i trakasserier.

aHar situationen utretts?

Kommentar

Utredningen ska vara objektiv, ske skyndsamt och med respekt för alla inblandade.

Tips och råd

Kontakta gärna en oberoende sakkunnig om det inte finns tillräcklig kunskap inom verksamheten om vilka regler som gäller.

bHar situationen lösts?

cHar åtgärder vidtagits för att det inte ska hända igen?

5Är det tydligt vem som har skyldighet att påbörja en utredning, vid kännedom om sexuella trakasserier på arbetsplatsen?

Lag eller föreskrift: AFS 2015:4, 13-14 §§ AFS 2001:1, 6 § SFS 2008:567, 2 kap 1 § SFS 2008:567, 2 kap 3 §

Kommentar

Utredningsskyldigheten ligger hos arbetsgivaren. Alla i arbetsledande ställning är arbetsgivarrepresentanter och likställs med arbetsgivare. Det kan också finnas andra anställda (till exempel HR) som genom delegering har ett ansvar att utreda sexuella trakasserier. Jämför liknande krav i SAM och OSA.

Riktlinjer och rutiner

6Finns riktlinjer för att förhindra sexuella trakasserier? Det kan till exempel vara en policy som visar att arbetsgivaren inte accepterar sexuella trakasserier.

Lag eller föreskrift: AFS 2015:4, 13 § SFS 2008:567, 3 kap 6 §

Kommentar

DL: Alla arbetsgivare ska ha riktlinjer även om en eventuell undersökning av risker för detta i verksamheten inte visat på något sådant behov. Jämför OSA där arbetsgivaren ska klargöra att kränkande särbehandling inte accepteras i verksamheten.

aHar riktlinjerna följts upp och utvärderats?

Tips och råd

Tänk på att det är bra att ha en ansvarig person för att implementera och uppdatera riktlinjerna.

bOmfattar riktlinjerna även repressalier?

cÄr riktlinjerna kända för chefer och medarbetare?

7Finns rutiner för chefer och anställda om sexuella trakasserier inträffar?

Lag eller föreskrift: AFS 2015:4, 14 § SFS 2008:567, 3 kap 6 §

Kommentar

DL: Alla arbetsgivare ska ha rutiner även om en eventuell undersökning av risker för detta i verksamheten inte visat på något sådant behov. Se mer utförliga krav i OSA.

aHar rutinerna följts upp och utvärderats?

bOmfattar rutinerna även repressalier?

cFinns en tydlig ansvarsfördelning i rutinerna?

dFramgår det av rutinerna till vem eller vilka de anställda kan vända sig om de upplever sig trakasserade?

Kommentar

Kravet framgår inte av lagtexten men bör finnas enligt förarbetena till DL. Jämför krav i OSA.

Lag eller föreskrift: AFS 2015:4, 14 §

eFinns det i rutinerna en beskrivning av vad som händer när en anställd uppmärksammar arbetsgivaren på sexuella trakasserier?

Kommentar

Kravet framgår inte av DL men rekommenderas. Jämför krav i OSA.

Lag eller föreskrift: AFS 2015:4, 14 §

fFinns det i rutinerna en beskrivning av hur och var de som är utsatta snabbt kan få hjälp?

Kommentar

Det är inget krav enligt DL. Jämför krav i OSA.

Tips och råd

Det kan handla om tillgång till företagshälsovård eller annan oberoende sakkunnig.

Lag eller föreskrift: AFS 2015:4, 14 §

gFinns det i rutinerna en beskrivning av eventuella konsekvenser av sexuella trakasserier?

Tips och råd

Om man är osäker på vad som är lämpliga konsekvenser av sexuella trakasserier kan man kontakta sin arbetsgivarorganisation.

hÄr rutinerna kända för chefer och medarbetare?

Kommentar

Det är inget krav enligt DL. Jämför krav i OSA.

Tips och råd

Det är lämpligt att informera om riktlinjer och rutiner både vid introduktion och löpande.

Lag eller föreskrift: AFS 2015:4, 14 §

Kunskap och stöd

8Har de personer som har ett ansvar att utreda och förebygga sexuella trakasserier tillräcklig kunskap och tillräckligt stöd för detta?

Lag eller föreskrift: AFS 2015:4, 14 § AFS 2015:4, 6 § AFS 2001:1, 12 § AFS 2001:1, 6 §

Kommentar

Detta är inget krav enligt DL men rekommenderas. Jämför OSA och SAM, där kunskapskrav finns.

Tips och råd

Stöd kan till exempel vara från HR, överordnad chef, företagshälsovård eller annan oberoende sakkunnig.

9Har cheferna fått utbildning om sexuella trakasserier och diskriminering?

Lag eller föreskrift: AFS 2015:4, 6 § AFS 2001:1, 6 §

Kommentar

Detta är inget uttryckligt krav enligt DL, men rekommenderas. Jämför krav i OSA och SAM.

10Har skyddsombud eller facklig förtroendevald fått utbildning om sexuella trakasserier och diskriminering?

Lag eller föreskrift: SFS 2008:567, 3 kap 11 §

Kommentar

Skyddsombud har ingen uttrycklig roll i det förebyggande arbetet enligt DL, men det är en god idé att samordna aktiva åtgärder mot diskriminering med det systematiska arbetsmiljöarbetet. Då är det här ett sätt att involvera arbetstagarna.

11Har de anställda tillräcklig kunskap om vad sexuella trakasserier och diskriminering är?

Lag eller föreskrift: AFS 2001:1, 7 §

Kommentar

Det finns inget uttryckligt krav på utbildning i DL, men ges som exempel på åtgärder. Det kan vara svårt att bidra till att förebygga sexuella trakasserier som anställd utan tillräckliga kunskaper. Jämför krav i SAM.

Övrigt

Här kan ni notera risker som behöver åtgärdas som inte finns med i checklistan

Checklistan är redan sparad och en länk har skickats till din e-postadress.