Tillbaka till checklistorna
prevent.se

Personal - Uthyrande företag

När ni hyr ut personal har ni och det inhyrande företaget ett gemensamt ansvar för konsultens arbetsmiljö. Ni och det inhyrande företaget måste komma överens om vem som ansvarar för vad. Använd checklistan för att säkerställa att ansvar inte faller mellan stolarna. Checklistan kompletterar den riskbedömning ni gör för era anställda. Den innehåller situationer och risker som är specifika för uthyrd personal. Den förenklade riskbedömning som alltid finns med i Prevents checklistor är valfri i denna checklista.

Checklistan baseras på delar av följande lagar och föreskrifter: AFS 2020:1 Arbetsplatsens utformning AFS 2019:3 Medicinska kontroller i arbetslivet AFS 2015:4 Organisatorisk och social arbetsmiljö (OSA) AFS 2012:2 Belastningsergonomi AFS 2011:19 Kemiska arbetsmiljörisker AFS 2005:16 Buller AFS 2001:3 Användning av personlig skyddsutrustning AFS 2001:1 Systematiskt arbetsmiljöarbete (SAM) AFS 1999:7 Första hjälpen och krisstöd AFS 1998:5 Arbete vid bildskärm AFS 1993:2 Våld och hot i arbetsmiljön SFS 1982:673 Arbetstidslag

Spara din checklista

Länken till din checklista sparas på Mina sidor. Du kan också spara den som pdf eller skriva ut den. OBS! Pdf:en går inte att redigera.
Gå till Mina Sidor

Vill du använda checklistan?

Fyll i namn och e-post för att få länken till din digitala checklista.

För att skriva ut checklistan behöver du fylla i namn och e-post. En digital checklista skickas också till din e-post.

För att ladda ner checklistan som pdf behöver du fylla i namn och e-post. En digital checklista skickas också till din e-post.

Läs vår policy kring personuppgifter

Du har inte svarat på alla frågor

Är du säker på att du vill spara som PDF utan att besvara alla frågor i checklistan?

Innan uthyrning av konsult

1Har vi tidigare haft uppdrag hos kunden?

aHar eventuella brister tagits upp med kunden och åtgärdats?

2Har vi fått tillräcklig information om vilka arbetsuppgifter konsulten ska utföra?

3Bedriver kunden ett systematiskt arbetsmiljöarbete?

Kommentar

Ett systematiskt arbetsmiljöarbete innebär att regelbundet undersöka risker, riskbedöma, åtgärda och följa upp. Detta ska göras i samverkan. Det ska t.ex. finnas en arbetsmiljöpolicy, skriftliga instruktioner för allvarliga risker samt rutiner och policyer. Exempel på rutiner och policyer: första hjälpen och krisstöd, introduktion, alkohol och droger, kränkande särbehandling, hot och våld.

4Har det gjorts en riskbedömning av de arbetsuppgifter som ska utföras hos kunden?

Kommentar

Som konsultchef är du ansvarig för att riskbedöma arbetsuppgifterna. Riskbedömningen kan göras på olika sätt – gemensamt med kunden, helt självständigt eller självständigt med kundens riskbedömning som underlag. I vissa fall kan bedömningen vara att kundens riskbedömning är tillräcklig.

5Har vi bildat oss en uppfattning om arbetsmiljön hos kunden?

Kommentar

Ett besök på arbetsplatsen är det bästa sättet att få en uppfattning om arbetsmiljön.

6Har konsulten den kunskap som krävs för arbetsuppgifterna?

7Ska konsulten utföra arbete som kräver specifik utbildning, behörighet, tillstånd eller ”körkort”?

Kommentar

Aktuella dokument är nödvändigt för att kunden ska kunna utfärda ett giltigt skriftligt tillstånd för t.ex. truckkörning.

8Ska konsulten utföra arbetsuppgifter som kräver personlig skyddsutrustning?

aÄr det klarlagt med det inhyrande företaget vem som ansvarar för att förse med personlig skyddsutrustning?

9Ska konsulten utföra arbetsuppgifter som kräver medicinsk kontroll?

Kommentar

Vissa arbeten kräver medicinsk kontroll och tjänstbarhetsbedömning (t.ex. arbete med isocyanater, bly, kvarts). Vid andra arbeten krävs att arbetsgivaren erbjuder medicinsk kontroll (t.ex. nattarbete, vibrationer).

Tips och råd

Se mer på Arbetsmiljöverkets hemsida www.av.se.

aÄr det klarlagt med det inhyrande företaget vem som ansvarar för medicinsk kontroll?

10Har vi introducerat konsulten till de arbetsuppgifter hen ska utföra samt informerat om eventuella risker som är förenade med uppdraget?

11Har vi informerat konsulten om vem hen ska vända sig till för att ställa frågor om eller påtala risker i arbetsmiljön?

Kommentar

Se till att det finns en kontaktperson hos oss och hos kunden som konsulten kan vända sig till. Konsulten kan även kontakta skyddsombud både hos oss och hos kunden för att få hjälp att lyfta frågorna till en arbetsgivarrepresentant.

12Har vi informerat konsulten om vilket stöd och kontakt hen kan förvänta sig från oss under uthyrningen?

13Har vi informerat såväl kunden som konsulten om att inga arbetsuppgifter som ligger utanför uppdraget får tillkomma utan att de först godkänts av oss?

14Har vi kommit överens med kunden om vilken rutin som ska gälla vid eventuell övertid / mertid?

15Har vi tydliggjort för kunden att vi ska få information om en olycka eller allvarligt tillbud inträffat?

Kommentar

Om en arbetsskada drabbar en av våra konsulter ska vi som arbetsgivare anmäla det till Försäkringskassan. Allvarliga arbetsolyckor och allvarliga tillbud ska även anmälas till Arbetsmiljöverket.

Tips och råd

Se www.anmalarbetsskada.se.

Under uthyrning hos kund

16Har vi, på ett tidigt stadium, följt upp kundens introduktion med konsulten?

17Har vi en kontinuerlig kontakt med konsulten under uppdraget?

Kommentar

Det är viktigt att konsulten även känner sig som en av oss. Informera om nyheter och förändringar på företaget, säkerställ att det går bra med arbetsuppgifterna och att konsulten trivs. Visa att vi bryr oss om konsulten.

18Har vi en dialog med kunden under konsultens uppdrag?

Kommentar

Om risker har identifierats i riskbedömningen, följ upp att dessa har åtgärdats.

Efter uthyrning

19Hålls uppföljningssamtal med konsulten efter avslutat uppdrag?

Kommentar

Faktorer som kan tas upp i detta samtal är t.ex. trivsel, konsultens upplevelse av arbetsmiljön, eventuella risker i arbetet som inte tagits med i tidigare riskbedömning, m.m. Som konsultens chef är det viktigt att kunna ge feedback – hur har kunden bedömt konsultens arbetsinsats?

20Finns det något som vi ska återkoppla till kunden?

21Har vi utvärderat och tagit lärdom inför kommande uppdrag?

Övrigt

Här kan ni notera risker som behöver åtgärdas som inte finns med i checklistan

Checklistan är redan sparad och en länk har skickats till din e-postadress.