Tillbaka till checklistorna
prevent.se

Personal - Inhyrande företag

När ni hyr in personal har ni och det uthyrande företaget ett gemensamt ansvar för konsultens arbetsmiljö. Ni och det uthyrande företaget måste komma överens om vem som ansvarar för vad. Använd checklistan för att säkerställa att ansvar inte faller mellan stolarna. Ert systematiska arbetsmiljöarbete ska även inkludera konsulten. I checklistan används begreppen konsult och inhyrd synonymt. Checklistan kompletterar den riskbedömning ni gör för era anställda. Den innehåller situationer och risker som är specifika för inhyrd personal. Den förenklade riskbedömning som alltid finns med i Prevents checklistor är valfri i denna checklista.

Checklistan baseras på delar av följande lagar och föreskrifter: AFS 2020:1 Arbetsplatsens utformning AFS 2019:3 Medicinska kontroller i arbetslivet AFS 2015:4 Organisatorisk och social arbetsmiljö (OSA) AFS 2012:2 Belastningsergonomi AFS 2011:19 Kemiska arbetsmiljörisker AFS 2005:16 Buller AFS 2001:3 Användning av personlig skyddsutrustning AFS 2001:1 Systematiskt arbetsmiljöarbete (SAM) AFS 1999:7 Första hjälpen och krisstöd AFS 1998:5 Arbete vid bildskärm AFS 1993:2 Våld och hot i arbetsmiljön SFS 1982:673 Arbetstidslag

Spara din checklista

Länken till din checklista sparas på Mina sidor. Du kan också spara den som pdf eller skriva ut den. OBS! Pdf:en går inte att redigera.
Gå till Mina Sidor

Vill du använda checklistan?

Fyll i namn och e-post för att få länken till din digitala checklista.

För att skriva ut checklistan behöver du fylla i namn och e-post. En digital checklista skickas också till din e-post.

För att ladda ner checklistan som pdf behöver du fylla i namn och e-post. En digital checklista skickas också till din e-post.

Läs vår policy kring personuppgifter

Du har inte svarat på alla frågor

Är du säker på att du vill spara som PDF utan att besvara alla frågor i checklistan?

Innan den inhyrde börjar

1Har vi varit tydliga mot uthyrande företag om vilka arbetsuppgifter konsulten ska utföra?

2Har vi varit tydliga med vilken kompetens som behövs för uppdraget?

3Är arbetsuppgifterna som ska utföras av den inhyrde riskbedömda?

Kommentar

Arbetsuppgifterna ska riskbedömas. Utgå gärna ifrån tidigare gjorda riskbedömningar. Tänk på att det kan innebära särskilda risker att vara ny på en arbetsplats. Riskbedömningen ska dokumenteras skriftligt.

4Är identifierade risker åtgärdade eller införda i en handlingsplan?

5Har uthyrande företag fått ta del av riskbedömningen för konsultens arbetsuppgifter?

Kommentar

Bemanningsföretaget har också ett arbetsmiljöansvar. Er riskbedömning är ett bra underlag även för dem.

6Har vi utsett vem eller vilka hos oss som ansvarar för och ser till att konsultens introduktion genomförs?

7Har vi förberett för konsultens ankomst? T.ex. dator, telefon, skyddskläder, personlig skyddsutrustning, arbetsplats, omklädningsmöjligheter.

8Har övrig berörd personal informerats om konsultens ankomst och arbetsuppgifter?

9Ska den inhyrde utföra arbetsuppgifter som kräver medicinsk kontroll?

Kommentar

Vissa arbeten kräver medicinsk kontroll och tjänstbarhetsbedömning (t.ex. arbete med isocyanater, bly, kvarts). Vid andra arbeten krävs att arbetsgivaren erbjuder medicinsk kontroll (t.ex. nattarbete, vibrationer).

Tips och råd

Se mer på Arbetsmiljöverkets hemsida www.av.se.

aÄr det klarlagt med uthyrande företag vem som ansvarar för medicinsk kontroll?

10Ska den inhyrde utföra arbetsuppgifter som kräver att vi utfärdar skriftliga tillstånd?

Kommentar

Det kan t.ex. gälla om truckkörning ingår i arbetsuppgifterna.

aHar vi kontrollerat att den inhyrde har de dokumenterade kunskaper som krävs?

11Har vi en rutin att informera uthyrande företag om olycka eller allvarligt tillbud drabbar inhyrd personal?

Under den inhyrdes tid hos oss

12Genomför och följer vi upp introduktionen?

13Har vi informerat den inhyrde om risker i arbetet och om hur de ska hanteras?

14Har vi försäkrat oss om att den inhyrde har fått och förstått instruktioner för allvarliga risker?

15Har vi informerat konsulten om vem hen ska vända sig till för hjälp och stöd för att klara sina arbetsuppgifter?

16Har vi informerat konsulten om vem hen ska vända sig till i arbetsmiljöfrågor?

17Har vi informerat konsulten om vem som är arbetsmiljö- / skyddsombud?

18Har vi gjort det tydligt för konsulten vilka arbetsuppgifter som ska prioriteras om tiden inte räcker till?

19Jämställs konsulten med våra egna anställda gällande exempelvis krav på arbetsmängd, arbetstakt och övriga arbetsförhållanden?

20Är vår inhyrda en ”del av gänget”? T.ex. inbjuden till personalinformation, fika, arbetsplatsträffar.

21Stämmer vi av med det uthyrande företaget i de fall vi vill förändra, utöka eller tilldela helt nya arbetsuppgifter för den inhyrde?

Kommentar

För att uthyrande företag ska kunna ta sin del av arbetsmiljöansvaret är en förutsättning att de tillfrågas vid förändringar av uppdraget.

22Har vi kommit överens med uthyrningsföretaget om vilken rutin som ska gälla vid eventuell övertid / mertid?

Efter inhyrningen

23Har vi utvärderat och tagit lärdom av konsultens tid hos oss?

Övrigt

Här kan ni notera risker som behöver åtgärdas som inte finns med i checklistan

Checklistan är redan sparad och en länk har skickats till din e-postadress.