Checklistan innehåller frågor om hur arbetsplatsen med stol och bildskärm med mera är utformad. Den tar även upp frågor om hur arbetet organiseras avseende arbetsschema och risker för våld eller hot om våld. Syftet är att skapa ett kassaarbete med bra synergonomi, belastningsergonomi och beredskap mot våldssituationer.
Checklistan kan användas av chef och skyddsombud för att undersöka vilka risker som finns i verksamheten, till exempel vid en arbetsmiljö- eller skyddsrond. Vissa frågor kan ni behöva gå runt och undersöka, medan andra kan diskuteras vid ett möte. Om det är någon fråga i checklistan som inte är relevant för er kan ni hoppa över den. Tänk på att det kan finnas specifika risker i er verksamhet som inte tas upp i den här checklistan. Kanske behöver ni då ta hjälp av fler checklistor eller undersöka riskerna på annat sätt.
En undersökning och riskbedömning av arbetsmiljön ska leda till förslag på åtgärder för att få bort eller minska riskerna. Kan de inte åtgärdas på en gång ska de skrivas upp i en handlingsplan. Det kan också vara praktiskt att skriva in i handlingsplanen sådana åtgärder som genomförs omedelbart. Slutligen ska ni kontrollera att de åtgärder som har genomförts har fungerat och fått önskad effekt. Riskbedömningen kan alltså beskrivas som en process i de fyra stegen undersöka – riskbedöma – åtgärda – kontrollera.
Behöver ni mer stöd i arbetsmiljöarbetet? Hos Prevent finns information, verktyg, böcker och utbildningar framtagna av arbetsgivare och fackförbund gemensamt. Se www.prevent.se
Checklistan baseras på delar av följande lagar och föreskrifter: AFS 2015:4 Organisatorisk och social arbetsmiljö (OSA) AFS 2012:2 Belastningsergonomi AFS 2001:1 Systematiskt arbetsmiljöarbete (SAM) AFS 1998:5 Arbete vid bildskärm AFS 1993:2 Våld och hot i arbetsmiljön
Länken till din checklista sparas på Mina sidor. Du kan också spara den som pdf eller skriva ut den. OBS! Pdf:en går inte att redigera.
Gå till Mina Sidor
Denna checklista är inte kopplat till ett konto på www.prevent.se och du kan därför endast komma åt den via denna länken:
https://checklists.prevent.se/checklist/answer/17?key=ngMa73maaGeXed29ZzY4Nxh-DsTdKrRb3iEN44B5uqE
Logga in eller registrera dig för att enkelt komma åt checklistan via Mina sidor på www.prevent.se
Dokumentnamn | |||
---|---|---|---|
Kassaarbete | |||
Checklistans namn | Datum | Version | |
Företag | Framtagen av | Godkänd av | |
Deltagare | |||
Beskrivning | Listan baseras på följande föreskrifter | ||
Checklistan innehåller frågor om hur arbetsplatsen med stol och bildskärm med mera är utformad. Den tar även upp frågor om hur arbetet organiseras avseende arbetsschema och risker för våld eller hot om våld. Syftet är att skapa ett kassaarbete med bra synergonomi, belastningsergonomi och beredskap mot våldssituationer.
Checklistan kan användas av chef och skyddsombud för att undersöka vilka risker som finns i verksamheten, till exempel vid en arbetsmiljö- eller skyddsrond. Vissa frågor kan ni behöva gå runt och undersöka, medan andra kan diskuteras vid ett möte. Om det är någon fråga i checklistan som inte är relevant för er kan ni hoppa över den. Tänk på att det kan finnas specifika risker i er verksamhet som inte tas upp i den här checklistan. Kanske behöver ni då ta hjälp av fler checklistor eller undersöka riskerna på annat sätt. En undersökning och riskbedömning av arbetsmiljön ska leda till förslag på åtgärder för att få bort eller minska riskerna. Kan de inte åtgärdas på en gång ska de skrivas upp i en handlingsplan. Det kan också vara praktiskt att skriva in i handlingsplanen sådana åtgärder som genomförs omedelbart. Slutligen ska ni kontrollera att de åtgärder som har genomförts har fungerat och fått önskad effekt. Riskbedömningen kan alltså beskrivas som en process i de fyra stegen undersöka – riskbedöma – åtgärda – kontrollera. Behöver ni mer stöd i arbetsmiljöarbetet? Hos Prevent finns information, verktyg, böcker och utbildningar framtagna av arbetsgivare och fackförbund gemensamt. Se www.prevent.se |
AFS 2015:4Organisatorisk och social arbetsmiljö (OSA) AFS 2012:2Belastningsergonomi AFS 2001:1Systematiskt arbetsmiljöarbete (SAM) AFS 1998:5Arbete vid bildskärm AFS 1993:2Våld och hot i arbetsmiljön |
Fråga | Ja | Nej | Ej rel. | Riskbedömning | Kommentar och åtgärd | Ansvarig för utförande | Klart när? | Kontroll utförd. Datum. | ||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
låg | med | hög | ||||||||
1. Finns personal som arbetar vid kassan en stor del av dagen? | ||||||||||
2. Har personalen fått utbildning i arbetsteknik? | ||||||||||
3. Finns aktuell pris- och kodinformation lätt tillgänglig och nära kassan? | ||||||||||
4. Finns det möjlighet att påkalla snabb hjälp? | ||||||||||
5. Kan personalen gå ifrån och ta pauser? | ||||||||||
6. Finns schema för kassaarbete och växling till andra arbetsuppgifter? | ||||||||||
7. Har det utretts vilka risker för våld eller hot om våld som kan finnas? | ||||||||||
8. Finns larm för att påkalla snabb hjälp? | ||||||||||
9. Sker rapportering av tillbud och händelser om våld eller hot om våld? | ||||||||||
10. Analyseras rapportering om hot och våld på jobbet så att en handlingsplan med åtgärder kan upprättas? | ||||||||||
11. Informeras kunderna om att de kan underlätta kassaarbetet genom att placera varorna på bandet med kod mot kodläsaren? | ||||||||||
12. För individuell anpassning av kassaarbetsplatsen: | ||||||||||
A. finns det fritt benutrymme? | ||||||||||
B. finns ett höj- och sänkbart fotstöd vid behov? | ||||||||||
C. kan kassaarbetet utföras även stående? | ||||||||||
D. kan stolen flyttas undan vid stående kassaarbete? | ||||||||||
E. kan stolens sits och ryggstöd enkelt regleras? | ||||||||||
13. Är displayen/bildskärmen placerad så att blicken blir lätt nedåtriktad? |
Övrigt Här kan ni notera risker som behöver åtgärdas som inte finns med i checklistan |
© Prevent – Arbetsmiljö i samverkan Svenskt Näringsliv, LO och PTK
Fler checklistor hittar du på www.prevent.se/checklistor
Checklistan är redan sparad och en länk har skickats till din e-postadress.