| Dokumentnamn |
| Fackhandel |
Checklistans namn | Datum | Version |
| | |
Företag | Framtagen av | Godkänd av |
| | |
Deltagare |
|
Beskrivning | Listan baseras på följande föreskrifter |
Checklistan innehåller frågor om hur lokalerna och arbetsplatserna är utformade inom fackhandeln. Den inleds med några allmänna ämnesområden för att sedan följa varans väg och några vanligt förekommande arbetsutrymmen. Checklistan är lämplig att användas vid en övergripande skyddsrond. Vid mer riktade skyddsronder hänvisar vi till våra fördjupande ämneschecklistor.
Checklistan kan användas av chef och skyddsombud för att undersöka vilka risker som finns i verksamheten, till exempel vid en arbetsmiljö- eller skyddsrond. Vissa frågor kan ni behöva gå runt och undersöka, medan andra kan diskuteras vid ett möte. Om det är någon fråga i checklistan som inte är relevant för er kan ni hoppa över den. Tänk på att det kan finnas specifika risker i er verksamhet som inte tas upp i den här checklistan. Kanske behöver ni då ta hjälp av fler checklistor eller undersöka riskerna på annat sätt.
En undersökning och riskbedömning av arbetsmiljön ska leda till förslag på åtgärder för att få bort eller minska riskerna. Kan de inte åtgärdas på en gång ska de skrivas upp i en handlingsplan. Det kan också vara praktiskt att skriva in i handlingsplanen sådana åtgärder som genomförs omedelbart. Slutligen ska ni kontrollera att de åtgärder som har genomförts har fungerat och fått önskad effekt. Riskbedömningen kan alltså beskrivas som en process i de fyra stegen undersöka – riskbedöma – åtgärda – kontrollera.
Behöver ni mer stöd i arbetsmiljöarbetet? Hos Prevent finns information, verktyg, böcker och utbildningar framtagna av arbetsgivare och fackförbund gemensamt. Se www.prevent.se |
AFS 2020:1Arbetsplatsens utformning
AFS 2012:2Belastningsergonomi
AFS 2011:19Kemiska arbetsmiljörisker
AFS 2006:6Användning av lyftanordningar och lyftredskap
AFS 2006:5Användning av truckar
AFS 2006:4Användning av arbetsutrustning
AFS 2005:16Buller
AFS 2004:3Stegar och arbetsbockar
AFS 2003:6Besiktning av lyftanordningar och vissa andra tekniska anordningar
AFS 1998:5Arbete vid bildskärm
AFS 1988:4Blybatterier
BFS 2011:16Funktionskontroll av ventilationssystem och certifiering av sakkunniga funktionskontrollanter
SFS 1977:1160Arbetsmiljölagen (AML)
|
Belysning
Fråga |
Ja |
Nej |
Ej rel. |
Riskbedömning
|
Kommentar och åtgärd |
Ansvarig för utförande |
Klart när? |
Kontroll utförd. Datum. |
|
|
|
|
låg |
med |
hög |
|
|
|
|
1. Är allmänbelysningen tillräcklig i lokalerna? |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
2. Är belysningsarmaturerna rengjorda och är de hela? |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
3. Finns bländande belysning? |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
4. Finns platsbelysning för de arbetstagare (t.ex. äldre) som upplever att belysningen på arbetsområdet är otillräcklig? |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Buller
Fråga |
Ja |
Nej |
Ej rel. |
Riskbedömning
|
Kommentar och åtgärd |
Ansvarig för utförande |
Klart när? |
Kontroll utförd. Datum. |
|
|
|
|
låg |
med |
hög |
|
|
|
|
5. Förekommer störande buller? |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Luft, temperatur och ventilation
Fråga |
Ja |
Nej |
Ej rel. |
Riskbedömning
|
Kommentar och åtgärd |
Ansvarig för utförande |
Klart när? |
Kontroll utförd. Datum. |
|
|
|
|
låg |
med |
hög |
|
|
|
|
6. Upplever personalen att det är för varmt i lokalerna? |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
7. Upplever personalen att det är för kallt i lokalerna? |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
8. Förekommer det drag från entréer, fönster och portar? |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
9. Fungerar ventilationen tillfredsställande? |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
10. Utförs obligatorisk ventilationskontroll (OVK) med de intervaller som gäller för ventilationsanläggning? |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Bildskärmsarbete
Fråga |
Ja |
Nej |
Ej rel. |
Riskbedömning
|
Kommentar och åtgärd |
Ansvarig för utförande |
Klart när? |
Kontroll utförd. Datum. |
|
|
|
|
låg |
med |
hög |
|
|
|
|
11. Erbjuds personal som normalt arbetar mer än en timme om dagen vid bildskärmen regelbunden synundersökning och vid behov s.k. terminalglasögon på arbetsgivarens bekostnad? |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
12. Har bildskärmen god läsbarhet? |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Kemiska riskkällor
Fråga |
Ja |
Nej |
Ej rel. |
Riskbedömning
|
Kommentar och åtgärd |
Ansvarig för utförande |
Klart när? |
Kontroll utförd. Datum. |
|
|
|
|
låg |
med |
hög |
|
|
|
|
13. Finns en förteckning över alla kemiska riskkällor? (Tänk på att kemiska risker kan bildas i verksamheten eller förekomma naturligt) |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
14. Finns det säkerhetsdatablad för alla farliga kemiska produkter? |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
15. Förvaras kemiska produkter på ett säkert sätt? |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Varumottagning
Fråga |
Ja |
Nej |
Ej rel. |
Riskbedömning
|
Kommentar och åtgärd |
Ansvarig för utförande |
Klart när? |
Kontroll utförd. Datum. |
|
|
|
|
låg |
med |
hög |
|
|
|
|
16. Är det klart hur samordningsansvaret uppfylls mot transportföretagen? |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
17. Finns det regler för hur chaufförer kan låna en truck vid lossningen? |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
18. Har lastkajen tak som skyddar mot nederbörd och snöras? |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
19. Är staplat och lagrat gods så upplagt att det inte kan rasa? |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
20. Finns lyfthjälpmedel eller kärror för lastning / lossning eller transport? |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Truckar
Fråga |
Ja |
Nej |
Ej rel. |
Riskbedömning
|
Kommentar och åtgärd |
Ansvarig för utförande |
Klart när? |
Kontroll utförd. Datum. |
|
|
|
|
låg |
med |
hög |
|
|
|
|
21. Har alla truckförare utbildning och arbetsgivarens tillstånd att köra truck? |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
22. Används skyddsskor av de som kör truck och de som arbetar i anslutning till truck? |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
23. Är sikten från truckarna tillfredsställande även vid transport av stora föremål? |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
24. Är truckkörning runt hörn säker ur olycksfallshänseende? |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
25. Utsätts truckföraren för vibrationer på grund av exempelvis ojämna golv? |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
26. Finns batteriladdningsplats eller -rum för truckarna? |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
27. Finns och används ögonskydd vid batteriarbete? |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
28. Finns fungerande ögonspolningsutrustning samt rutiner för test och underhåll? |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Lager
Fråga |
Ja |
Nej |
Ej rel. |
Riskbedömning
|
Kommentar och åtgärd |
Ansvarig för utförande |
Klart när? |
Kontroll utförd. Datum. |
|
|
|
|
låg |
med |
hög |
|
|
|
|
29. Är godset rätt placerat med avseende på plockfrekvens och vikt? |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
30. Kan kampanjvaror och storvolymsvaror placeras i butiken utan omlastning i lagret? |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
31. Finns behov av palldragare? |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
32. Är lyfthjälpmedlen lätta att flytta nära hyllor m.m? |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
33. Kontrolleras pallställ och hyllor regelbundet så att de är hela och inte överlastade? |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
34. Är pallställen märkta med maxlast? |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
35. Är bärbalkarna säkrade med urhakningsskydd? |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
36. Om det är risk för påkörning, finns stolpskydd på gavlarna? |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Varupåfyllning
Fråga |
Ja |
Nej |
Ej rel. |
Riskbedömning
|
Kommentar och åtgärd |
Ansvarig för utförande |
Klart när? |
Kontroll utförd. Datum. |
|
|
|
|
låg |
med |
hög |
|
|
|
|
37. Finns tillräckligt breda gångar för arbete och transporter? |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
38. Finns lämpliga vagnar e.d. för arbete med påfyllning av varor? |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
39. Är tunga varor placerade på lämplig arbetshöjd? |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
40. Används rätt teknik och lämpliga verktyg vid öppning av förpackningar? |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Stegar
Fråga |
Ja |
Nej |
Ej rel. |
Riskbedömning
|
Kommentar och åtgärd |
Ansvarig för utförande |
Klart när? |
Kontroll utförd. Datum. |
|
|
|
|
låg |
med |
hög |
|
|
|
|
41. Är stegen: |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
A. i gott skick? |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
B. försedd med rätt typ av glidskydd mot underlaget? |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
C. typkontrollerad? |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
42. Är anliggande stege som är längre än 5 m eller annan fristående stege som är högre än 3 m, stagad eller förankrad när den används? |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Lyftanordningar
Fråga |
Ja |
Nej |
Ej rel. |
Riskbedömning
|
Kommentar och åtgärd |
Ansvarig för utförande |
Klart när? |
Kontroll utförd. Datum. |
|
|
|
|
låg |
med |
hög |
|
|
|
|
43. Är lyftanordningen besiktigad och finns det besiktningsintyg? |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
44. Underhålls lyftanordningen? |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
45. Har en riskbedömning gjorts innan lyftanordning och lyftredskap används? |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
46. Har arbetstagaren som ska använda lyftanordningen arbetsgivarens tillstånd? |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Manuell hantering
Fråga |
Ja |
Nej |
Ej rel. |
Riskbedömning
|
Kommentar och åtgärd |
Ansvarig för utförande |
Klart när? |
Kontroll utförd. Datum. |
|
|
|
|
låg |
med |
hög |
|
|
|
|
47. Ger arbetsområdet tillräckligt utrymme för lämpliga arbetsrörelser? |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
48. Förekommer arbetsrörelser: |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
A. Med armarna över axelhöjd? |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
B. Under knähöjd? |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
C. Med böj- eller vridrörelser för hand och underarm? |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
D. Under stark tidspress? |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
E. Som upprepas under längre tid? |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
49. Förekommer handintensivt arbete sammanlagt mer än 4h/dag för någon av de anställda? |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
A. Kan det handintensiva arbetet innebära risk för skador i nacke, skuldra, arm eller hand (enligt riskbedömning). |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
50. Är arbetshöjder anpassade till arbetstagarens kroppsstorlek och arbetsuppgiften? |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Manuella lyft, skjuta och dra tung last
Fråga |
Ja |
Nej |
Ej rel. |
Riskbedömning
|
Kommentar och åtgärd |
Ansvarig för utförande |
Klart när? |
Kontroll utförd. Datum. |
|
|
|
|
låg |
med |
hög |
|
|
|
|
51. Förekommer det att man manuellt lyfter och / eller bär tung last? |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
A. Utförs endast enstaka lyft? |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
B. Är det enkelt att greppa lasten? |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
C. Lyfts och bärs lasten nära kroppen? |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
D. Utförs lyftet utan att böja rygg och vrida bålen? |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
E. Används lyfthjälpmedel? |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
F. Används rätt arbetsteknik vid manuell hantering? |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Repetitivt, starkt styrt eller bundet arbete
Fråga |
Ja |
Nej |
Ej rel. |
Riskbedömning
|
Kommentar och åtgärd |
Ansvarig för utförande |
Klart när? |
Kontroll utförd. Datum. |
|
|
|
|
låg |
med |
hög |
|
|
|
|
52. Förekommer repetitivt, starkt styrt eller bundet arbete? |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
53. Finns det möjlighet för arbetstagaren att påverka upplägg och genomförandet av arbetsuppgiften? |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
54. Finns det möjlighet för arbetstagaren att lämna arbetsplatsen för korta stunder utan att service eller produktion störs? |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Kassaarbete
Fråga |
Ja |
Nej |
Ej rel. |
Riskbedömning
|
Kommentar och åtgärd |
Ansvarig för utförande |
Klart när? |
Kontroll utförd. Datum. |
|
|
|
|
låg |
med |
hög |
|
|
|
|
55. Har personalen fått utbildning i arbetsteknik? |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
56. Finns schema för kassaarbete och växling till andra arbetsuppgifter? |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
57. Finns larm för att påkalla snabb hjälp? |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
58. Informeras kunderna om att de kan underlätta kassaarbetet genom att placera varorna på bandet med kod mot kodläsaren? |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
59. För individuell anpassning av kassaarbetsplatsen: |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
A. finns det fritt benutrymme? |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
B. finns ett höj- och sänkbart fotstöd vid behov? |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
C. kan kassaarbetet utföras även stående? |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
D. kan stolen flyttas undan vid stående kassaarbete? |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
E. kan stolens sits och ryggstöd enkelt regleras? |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Skydd mot rån
Fråga |
Ja |
Nej |
Ej rel. |
Riskbedömning
|
Kommentar och åtgärd |
Ansvarig för utförande |
Klart när? |
Kontroll utförd. Datum. |
|
|
|
|
låg |
med |
hög |
|
|
|
|
60. Följer butiken programmet Skydd mot rån i handeln eller finns liknande fungerande säkerhetsarbete? |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
61. Har personalen fått säkerhetsutbildning, t.ex. genom Säker i butik? |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Städning
Fråga |
Ja |
Nej |
Ej rel. |
Riskbedömning
|
Kommentar och åtgärd |
Ansvarig för utförande |
Klart när? |
Kontroll utförd. Datum. |
|
|
|
|
låg |
med |
hög |
|
|
|
|
62. Finns väl fungerande städrutiner? |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Soprum och källsortering
Fråga |
Ja |
Nej |
Ej rel. |
Riskbedömning
|
Kommentar och åtgärd |
Ansvarig för utförande |
Klart när? |
Kontroll utförd. Datum. |
|
|
|
|
låg |
med |
hög |
|
|
|
|
63. Har arbetstagarna fått kunskap (om kemiska och mikrobiologiska risker) och information samt instruktioner för hanteringen av sopor och källsorterat avfall? |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
64. Finns instruktioner för säker användning av komprimator? |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Brandskydd
Fråga |
Ja |
Nej |
Ej rel. |
Riskbedömning
|
Kommentar och åtgärd |
Ansvarig för utförande |
Klart när? |
Kontroll utförd. Datum. |
|
|
|
|
låg |
med |
hög |
|
|
|
|
65. Finns det ett systematiskt brandskyddsarbete? |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
66. Finns en brandskyddsansvarig person? |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
67. Är utrymningsvägarna: |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
A. Markerade? |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
B. Märkta med skyltar som syns även när det är mörkt? |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
C. Fria (ej blockerade)? |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
D. Öppningsbara utan nyckel? |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
E. Minst två till antalet och oberoende av varandra? |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
68. Finns utrymningslarm som varnar alla i lokalerna? |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
69. Om ni har brandfarliga varor, finns tillstånd för förvaring och hantering? |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
70. Har ansvariga personer genomfört webbutbildningen Brandfarlig vara? |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
71. Har anställda genomfört webbutbildningen Brand i handeln? |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
72. Övas utrymning? |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Övrigt Här kan ni notera risker som behöver åtgärdas som inte finns med i checklistan |
|
© Prevent – Arbetsmiljö i samverkan Svenskt Näringsliv, LO och PTK
Fler checklistor hittar du på www.prevent.se/checklistor