| Dokumentnamn |
| Inför rätt IT - Utvärdering av IT-system och gränssnitt |
Checklistans namn | Datum | Version |
| | |
Företag | Framtagen av | Godkänd av |
| | |
Deltagare |
|
Beskrivning | Listan baseras på följande föreskrifter |
Heuristisk utvärdering är en metod för att utvärdera användbarheten i digitalt system. Utvärderingen ger råd och riktlinjer för att identifiera brister som behöver åtgärdas. Utvärderingen genomförs av en användbarhetsexpert tillsammans med användare. För mer information och tips, klicka på ”i”-symbolen till höger.
Checklistan kan användas av chef och skyddsombud för att undersöka vilka risker som finns i verksamheten, till exempel vid en arbetsmiljö- eller skyddsrond. Vissa frågor kan ni behöva gå runt och undersöka, medan andra kan diskuteras vid ett möte. Om det är någon fråga i checklistan som inte är relevant för er kan ni hoppa över den. Tänk på att det kan finnas specifika risker i er verksamhet som inte tas upp i den här checklistan. Kanske behöver ni då ta hjälp av fler checklistor eller undersöka riskerna på annat sätt.
En undersökning och riskbedömning av arbetsmiljön ska leda till förslag på åtgärder för att få bort eller minska riskerna. Kan de inte åtgärdas på en gång ska de skrivas upp i en handlingsplan. Det kan också vara praktiskt att skriva in i handlingsplanen sådana åtgärder som genomförs omedelbart. Slutligen ska ni kontrollera att de åtgärder som har genomförts har fungerat och fått önskad effekt. Riskbedömningen kan alltså beskrivas som en process i de fyra stegen undersöka – riskbedöma – åtgärda – kontrollera.
Behöver ni mer stöd i arbetsmiljöarbetet? Hos Prevent finns information, verktyg, böcker och utbildningar framtagna av arbetsgivare och fackförbund gemensamt. Se www.prevent.se |
AFS 2015:4Organisatorisk och social arbetsmiljö (OSA)
AFS 1998:5Arbete vid bildskärm
SFS 1977:1160Arbetsmiljölagen (AML)
|
Systemets status
Fråga |
Ja |
Nej |
Ej rel. |
Riskbedömning
|
Kommentar och åtgärd |
Ansvarig för utförande |
Klart när? |
Kontroll utförd. Datum. |
|
|
|
|
låg |
med |
hög |
|
|
|
|
1. Håller IT-systemet användaren informerad om vad som pågår och hur lång tid det är kvar innan saker blivit utförda? |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
2. Är det tydligt indikerat vilket läge ett system befinner sig i, om det finns flera olika sådana? |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Användarkontroll och navigation
Fråga |
Ja |
Nej |
Ej rel. |
Riskbedömning
|
Kommentar och åtgärd |
Ansvarig för utförande |
Klart när? |
Kontroll utförd. Datum. |
|
|
|
|
låg |
med |
hög |
|
|
|
|
3. Förstår alltid användaren vad som händer i systemet? |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
4. Vet alltid användaren hur man kommer till önskad plats eller funktion i systemet och är det enkelt att ta sig dit? |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
5. Finns det tydligt markerade nödutgångar (till startmeny) för att lämna oönskade tillstånd utan att behöva stega sig tillbaka genom alla tidigare steg? |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
6. Är instruktioner för hur produkten ska hanteras synliga, enkla att hitta och förstå? |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Helhet och överblick
Fråga |
Ja |
Nej |
Ej rel. |
Riskbedömning
|
Kommentar och åtgärd |
Ansvarig för utförande |
Klart när? |
Kontroll utförd. Datum. |
|
|
|
|
låg |
med |
hög |
|
|
|
|
7. Kan användaren alltid se all information som behövs för en arbetsuppgift samtidigt? |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
8. Kan användaren alltid överblicka all den information som behövs för att kunna bedöma och tolka ett ärende? |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Användarnas förväntningar
Fråga |
Ja |
Nej |
Ej rel. |
Riskbedömning
|
Kommentar och åtgärd |
Ansvarig för utförande |
Klart när? |
Kontroll utförd. Datum. |
|
|
|
|
låg |
med |
hög |
|
|
|
|
9. Är gränssnittet i överensstämmelse med användarens förväntningar? |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
10. Tar gränssnittets design hänsyn till användarnas kognitiva förmågor och arbetsbelastning? |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
11. Talar IT-systemet användarens språk, med ord, fraser och begrepp som är välkända för användaren? |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
12. Behöver användaren fundera över om ord, situationer eller handlingar betyder samma sak vid olika tillfällen? |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Minimalistisk design
Fråga |
Ja |
Nej |
Ej rel. |
Riskbedömning
|
Kommentar och åtgärd |
Ansvarig för utförande |
Klart när? |
Kontroll utförd. Datum. |
|
|
|
|
låg |
med |
hög |
|
|
|
|
13. Är den viktigaste informationen tydligt presenterad och framhävd i gränssnittet? |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
14. Innehåller skärmbilder information som är irrelevant eller sällan används? |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
15. Visas information som stör användarens uppmärksamhet kring nödvändig information? |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
16. Används färger på rätt sätt i gränssnittet, d.v.s. att färg endast används för att förstärka viss viktig information? |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
17. Har användare med nedsatt färgseende beaktats i gränssnittsdesignen (t.ex. för rött / grönt)? |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
18. Är information som ska läsas som text visad med hög kontrast? |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
19. Ger gränssnittet som helhet ett välordnat, balanserat och harmoniskt intryck? |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Enkelhet i interaktionen
Fråga |
Ja |
Nej |
Ej rel. |
Riskbedömning
|
Kommentar och åtgärd |
Ansvarig för utförande |
Klart när? |
Kontroll utförd. Datum. |
|
|
|
|
låg |
med |
hög |
|
|
|
|
20. Är behovet av manuell inmatning minimerat (eftersom det är kognitivt ansträngande och tar tid)? |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
21. Kan alla arbetsuppgifter genomföras med ett minimerat antal moment, ”klick” etc? |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
22. Finns stöd för kortkommandon och genvägar? |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
23. Finns stöd för ett effektivt arbetsflöde i interaktionen, utan onödiga hopp vid genomförande av en uppgift? |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Minneskapacitet och återkoppling
Fråga |
Ja |
Nej |
Ej rel. |
Riskbedömning
|
Kommentar och åtgärd |
Ansvarig för utförande |
Klart när? |
Kontroll utförd. Datum. |
|
|
|
|
låg |
med |
hög |
|
|
|
|
24. Behöver användaren komma ihåg information från tidigare skärmbilder när man arbetar med en annan del? |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
25. Är informationen konstant i sin utformning och konsekvent placerad på samma ställe för alla skärmbilder? |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
26. Ger gränssnittet tydliga ledtrådar om hur aktiviteter ska utföras och hur man går vidare? |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
27. Ger gränssnittet återkoppling på genomförda kommandon och handlingar? |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
28. Innebär interaktionen med systemet ett smidigt och logiskt arbetsflöde? |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Minimera felhandlingar
Fråga |
Ja |
Nej |
Ej rel. |
Riskbedömning
|
Kommentar och åtgärd |
Ansvarig för utförande |
Klart när? |
Kontroll utförd. Datum. |
|
|
|
|
låg |
med |
hög |
|
|
|
|
29. Är designen genomtänkt så att den strävar efter att minimera användningsproblem och riskerna för användningsfel? |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
30. Är systemet förlåtande så att användaren kan göra fel utan att det får allvarliga konsekvenser? |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
31. Kan användarna ångra sig och backa om de skulle komma på att de gjort fel? |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
32. Går det att spara och lämna systemet till ett senare tillfälle utan att det redan skapade och kanske ofullständiga innehållet försvinner? |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
33. Uttrycks felmeddelanden med ett enkelt språk (ej i koder) och så att användaren inser vad som är en lämplig åtgärd? |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Åtgärda larm
Fråga |
Ja |
Nej |
Ej rel. |
Riskbedömning
|
Kommentar och åtgärd |
Ansvarig för utförande |
Klart när? |
Kontroll utförd. Datum. |
|
|
|
|
låg |
med |
hög |
|
|
|
|
34. Är larmen minimerade och relevanta? (Undvik falsklarm och larm med lågt nyttovärde.) |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
35. Är larmen unika? (Flera olika larm ska inte larma för samma sak.) |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
36. Kommer larmet i rätt tid? (Inte för länge innan en respons krävs och inte för sent så man inte hinner agera.) |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
37. Är larmen prioriterade? (Larmets allvarlighetsgrad ska visas så man kan prioritera insatser för åtgärd.) |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
38. Är larmen förståeliga? (Larmet ska ha ett tydligt och lättförståeligt meddelande.) |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
39. Är larmen fokuserande? (Larmet ska rikta uppmärksamheten mot var problemet är.) |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
40. Är larmen diagnostiserande? (Larmet ska hjälpa till att identifiera det problem som har inträffat.) |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
41. Är larmen rådgivande? (Larmet ska tala om vilka åtgärder som bör utföras.) |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Flexibilitet och effektivitet
Fråga |
Ja |
Nej |
Ej rel. |
Riskbedömning
|
Kommentar och åtgärd |
Ansvarig för utförande |
Klart när? |
Kontroll utförd. Datum. |
|
|
|
|
låg |
med |
hög |
|
|
|
|
42. Kan användare tillåtas att skräddarsy egna lösningar för ofta förekommande handlingar och uppgifter? |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
43. Kan systemet anpassas så att det kan tillgodose både oerfarna, sällananvändare, erfarna och expertanvändare? |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Hjälp och dokumentation
Fråga |
Ja |
Nej |
Ej rel. |
Riskbedömning
|
Kommentar och åtgärd |
Ansvarig för utförande |
Klart när? |
Kontroll utförd. Datum. |
|
|
|
|
låg |
med |
hög |
|
|
|
|
44. Tillhandahålls nödvändig hjälp och dokumentation? |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
45. Är dokumentationen enkel att hitta och söka i? |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
46. Är dokumentationen fokuserad på användarens uppgifter, listar den konkreta steg som ska utföras och är den inte för omfattande? |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Övrigt Här kan ni notera risker som behöver åtgärdas som inte finns med i checklistan |
|
© Prevent – Arbetsmiljö i samverkan Svenskt Näringsliv, LO och PTK
Fler checklistor hittar du på www.prevent.se/checklistor