Checklista för delprocessen Organisatoriskt införande av IT-system. Med organisatoriskt införande menas verksamhetsmässiga aspekter (i motsats till rent tekniska aspekter). På engelska skiljer man mellan implementation och deployment, där deployment står för frågor om arbetsorganisation, arbetsprocesser, arbetsuppgifter, kompetenser, utbildning, användarstöd etc. För mer information och tips, klicka på ”i”-symbolen till höger.
Checklistan kan användas av chef och skyddsombud för att undersöka vilka risker som finns i verksamheten, till exempel vid en arbetsmiljö- eller skyddsrond. Vissa frågor kan ni behöva gå runt och undersöka, medan andra kan diskuteras vid ett möte. Om det är någon fråga i checklistan som inte är relevant för er kan ni hoppa över den. Tänk på att det kan finnas specifika risker i er verksamhet som inte tas upp i den här checklistan. Kanske behöver ni då ta hjälp av fler checklistor eller undersöka riskerna på annat sätt.
En undersökning och riskbedömning av arbetsmiljön ska leda till förslag på åtgärder för att få bort eller minska riskerna. Kan de inte åtgärdas på en gång ska de skrivas upp i en handlingsplan. Det kan också vara praktiskt att skriva in i handlingsplanen sådana åtgärder som genomförs omedelbart. Slutligen ska ni kontrollera att de åtgärder som har genomförts har fungerat och fått önskad effekt. Riskbedömningen kan alltså beskrivas som en process i de fyra stegen undersöka – riskbedöma – åtgärda – kontrollera.
Behöver ni mer stöd i arbetsmiljöarbetet? Hos Prevent finns information, verktyg, böcker och utbildningar framtagna av arbetsgivare och fackförbund gemensamt. Se www.prevent.se
Checklistan baseras på delar av följande lagar och föreskrifter: AFS 2015:4 Organisatorisk och social arbetsmiljö (OSA) AFS 1998:5 Arbete vid bildskärm SFS 1977:1160 Arbetsmiljölagen (AML)
Länken till din checklista sparas på Mina sidor. Du kan också spara den som pdf eller skriva ut den. OBS! Pdf:en går inte att redigera.
Gå till Mina Sidor
Dokumentnamn | |||
---|---|---|---|
Inför rätt IT - Införande | |||
Checklistans namn | Datum | Version | |
Företag | Framtagen av | Godkänd av | |
Deltagare | |||
Beskrivning | Listan baseras på följande föreskrifter | ||
Checklista för delprocessen Organisatoriskt införande av IT-system. Med organisatoriskt införande menas verksamhetsmässiga aspekter (i motsats till rent tekniska aspekter). På engelska skiljer man mellan implementation och deployment, där deployment står för frågor om arbetsorganisation, arbetsprocesser, arbetsuppgifter, kompetenser, utbildning, användarstöd etc. För mer information och tips, klicka på ”i”-symbolen till höger.
Checklistan kan användas av chef och skyddsombud för att undersöka vilka risker som finns i verksamheten, till exempel vid en arbetsmiljö- eller skyddsrond. Vissa frågor kan ni behöva gå runt och undersöka, medan andra kan diskuteras vid ett möte. Om det är någon fråga i checklistan som inte är relevant för er kan ni hoppa över den. Tänk på att det kan finnas specifika risker i er verksamhet som inte tas upp i den här checklistan. Kanske behöver ni då ta hjälp av fler checklistor eller undersöka riskerna på annat sätt. En undersökning och riskbedömning av arbetsmiljön ska leda till förslag på åtgärder för att få bort eller minska riskerna. Kan de inte åtgärdas på en gång ska de skrivas upp i en handlingsplan. Det kan också vara praktiskt att skriva in i handlingsplanen sådana åtgärder som genomförs omedelbart. Slutligen ska ni kontrollera att de åtgärder som har genomförts har fungerat och fått önskad effekt. Riskbedömningen kan alltså beskrivas som en process i de fyra stegen undersöka – riskbedöma – åtgärda – kontrollera. Behöver ni mer stöd i arbetsmiljöarbetet? Hos Prevent finns information, verktyg, böcker och utbildningar framtagna av arbetsgivare och fackförbund gemensamt. Se www.prevent.se |
AFS 2015:4Organisatorisk och social arbetsmiljö (OSA) AFS 1998:5Arbete vid bildskärm SFS 1977:1160Arbetsmiljölagen (AML) |
Fråga | Ja | Nej | Ej rel. | Riskbedömning | Kommentar och åtgärd | Ansvarig för utförande | Klart när? | Kontroll utförd. Datum. | ||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
låg | med | hög | ||||||||
1. Är tidpunkten för införandet bestämd? Är den möjlig att påverka? | ||||||||||
2. Är tidpunkten för införandet rimlig med tanke på verksamheten? | ||||||||||
3. Finns det en plan för att anpassa arbetsbelastningen vid införandet? | ||||||||||
4. Kommer även angränsande system att påverkas, utvecklas eller förändras samtidigt? | ||||||||||
5. Är organisationens arbetsmiljöansvariga väl förberedda inför de kommande förändringarna? |
Fråga | Ja | Nej | Ej rel. | Riskbedömning | Kommentar och åtgärd | Ansvarig för utförande | Klart när? | Kontroll utförd. Datum. | ||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
låg | med | hög | ||||||||
6. Ska systemet användas för nya eller förändrade arbetsprocesser eller arbetsuppgifter? | ||||||||||
7. Har arbetsmiljökonsekvenserna av de nya arbetsprocesserna analyserats? | ||||||||||
8. Har de system som ska stödja olika delar av ett arbetsflöde integrerats så att de fungerar ihop? | ||||||||||
9. Har man inför utveckling eller upphandling ställt krav på att det nya systemets gränssnitt och funktioner ska stämma överens med de befintliga systemen (så långt det är möjligt)? |
Fråga | Ja | Nej | Ej rel. | Riskbedömning | Kommentar och åtgärd | Ansvarig för utförande | Klart när? | Kontroll utförd. Datum. | ||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
låg | med | hög | ||||||||
10. Har all personal fått tydlig information om de kommande förändringarna? | ||||||||||
11. Är all personal informerad om den delaktighet i förändringsarbetet som förekommit? | ||||||||||
12. Finns det ett användarcentrerat arbetssätt vid införandet? |
Fråga | Ja | Nej | Ej rel. | Riskbedömning | Kommentar och åtgärd | Ansvarig för utförande | Klart när? | Kontroll utförd. Datum. | ||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
låg | med | hög | ||||||||
13. Finns från projektstart en plan för utbildning och stöd innan, under och efter införandet? | ||||||||||
14. Innehåller utbildningar moment om det nya arbetet och inte bara om tekniken (”knapptryckningen”)? | ||||||||||
15. Finns en plan för extra stöd i samband med införandet, till exempel superanvändare? | ||||||||||
16. Finns det en plan för återkommande utbildningar också efter införandet (upp till ett år)? |
Fråga | Ja | Nej | Ej rel. | Riskbedömning | Kommentar och åtgärd | Ansvarig för utförande | Klart när? | Kontroll utförd. Datum. | ||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
låg | med | hög | ||||||||
17. Är supportorganisationen utbildad och anpassad för det nya systemet? | ||||||||||
18. Har supportorganisationen tillräckliga resurser för att ge stöd under och efter införandet? |
Övrigt Här kan ni notera risker som behöver åtgärdas som inte finns med i checklistan |
© Prevent – Arbetsmiljö i samverkan Svenskt Näringsliv, LO och PTK
Fler checklistor hittar du på www.prevent.se/checklistor
Checklistan är redan sparad och en länk har skickats till din e-postadress.
Länken till din checklista kommer inte att sparas på "Mina sidor".