Checklista för delprocessen IT-utveckling i agila utvecklingsprocesser. Denna checklista avser att ge råd om hur man i ett systemutvecklingsprojekt, där man arbetar enligt en agil modell, kan och bör hantera frågor om användbarhet och digitala arbetsmiljön i de arbeten där det nya systemet ska användas. Formuleringarna i checklistan utgår i första hand från de förhållanden som råder då man arbetar enligt SCRUM, men det mesta är generellt för alla agila modeller (Kanban etc). För mer information och tips, klicka på ”i”-symbolen till höger.
Checklistan kan användas av chef och skyddsombud för att undersöka vilka risker som finns i verksamheten, till exempel vid en arbetsmiljö- eller skyddsrond. Vissa frågor kan ni behöva gå runt och undersöka, medan andra kan diskuteras vid ett möte. Om det är någon fråga i checklistan som inte är relevant för er kan ni hoppa över den. Tänk på att det kan finnas specifika risker i er verksamhet som inte tas upp i den här checklistan. Kanske behöver ni då ta hjälp av fler checklistor eller undersöka riskerna på annat sätt.
En undersökning och riskbedömning av arbetsmiljön ska leda till förslag på åtgärder för att få bort eller minska riskerna. Kan de inte åtgärdas på en gång ska de skrivas upp i en handlingsplan. Det kan också vara praktiskt att skriva in i handlingsplanen sådana åtgärder som genomförs omedelbart. Slutligen ska ni kontrollera att de åtgärder som har genomförts har fungerat och fått önskad effekt. Riskbedömningen kan alltså beskrivas som en process i de fyra stegen undersöka – riskbedöma – åtgärda – kontrollera.
Behöver ni mer stöd i arbetsmiljöarbetet? Hos Prevent finns information, verktyg, böcker och utbildningar framtagna av arbetsgivare och fackförbund gemensamt. Se www.prevent.se
Checklistan baseras på delar av följande lagar och föreskrifter: AFS 2015:4 Organisatorisk och social arbetsmiljö (OSA) AFS 1998:5 Arbete vid bildskärm
Länken till din checklista sparas på Mina sidor. Du kan också spara den som pdf eller skriva ut den. OBS! Pdf:en går inte att redigera.
Gå till Mina Sidor
Dokumentnamn | |||
---|---|---|---|
Inför rätt IT - Agila utvecklingsprocesser och digital arbetsmiljö | |||
Checklistans namn | Datum | Version | |
Företag | Framtagen av | Godkänd av | |
Deltagare | |||
Beskrivning | Listan baseras på följande föreskrifter | ||
Checklista för delprocessen IT-utveckling i agila utvecklingsprocesser. Denna checklista avser att ge råd om hur man i ett systemutvecklingsprojekt, där man arbetar enligt en agil modell, kan och bör hantera frågor om användbarhet och digitala arbetsmiljön i de arbeten där det nya systemet ska användas. Formuleringarna i checklistan utgår i första hand från de förhållanden som råder då man arbetar enligt SCRUM, men det mesta är generellt för alla agila modeller (Kanban etc). För mer information och tips, klicka på ”i”-symbolen till höger.
Checklistan kan användas av chef och skyddsombud för att undersöka vilka risker som finns i verksamheten, till exempel vid en arbetsmiljö- eller skyddsrond. Vissa frågor kan ni behöva gå runt och undersöka, medan andra kan diskuteras vid ett möte. Om det är någon fråga i checklistan som inte är relevant för er kan ni hoppa över den. Tänk på att det kan finnas specifika risker i er verksamhet som inte tas upp i den här checklistan. Kanske behöver ni då ta hjälp av fler checklistor eller undersöka riskerna på annat sätt. En undersökning och riskbedömning av arbetsmiljön ska leda till förslag på åtgärder för att få bort eller minska riskerna. Kan de inte åtgärdas på en gång ska de skrivas upp i en handlingsplan. Det kan också vara praktiskt att skriva in i handlingsplanen sådana åtgärder som genomförs omedelbart. Slutligen ska ni kontrollera att de åtgärder som har genomförts har fungerat och fått önskad effekt. Riskbedömningen kan alltså beskrivas som en process i de fyra stegen undersöka – riskbedöma – åtgärda – kontrollera. Behöver ni mer stöd i arbetsmiljöarbetet? Hos Prevent finns information, verktyg, böcker och utbildningar framtagna av arbetsgivare och fackförbund gemensamt. Se www.prevent.se |
AFS 2015:4Organisatorisk och social arbetsmiljö (OSA) AFS 1998:5Arbete vid bildskärm |
Fråga | Ja | Nej | Ej rel. | Riskbedömning | Kommentar och åtgärd | Ansvarig för utförande | Klart när? | Kontroll utförd. Datum. | ||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
låg | med | hög | ||||||||
1. Bygger uppdraget från beställare till produktägare på en förstudie där mål och effekter (målbild) för det framtida arbetet specificerats? | ||||||||||
2. Har produktägaren fått en tillräckligt god förståelse för den uppsatta målbilden samt kraven på användbarhet och den digitala arbetsmiljön? | ||||||||||
3. Innehåller uppdraget till produktägaren krav på ett användarcentrerat arbetssätt? | ||||||||||
4. Finns en löpande dialog mellan beställare och produktägare om hur målbilden ska tolkas och kompletteras under hela utvecklingsprocessen? |
Fråga | Ja | Nej | Ej rel. | Riskbedömning | Kommentar och åtgärd | Ansvarig för utförande | Klart när? | Kontroll utförd. Datum. | ||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
låg | med | hög | ||||||||
5. Finns kompetens inom utvecklingsteamet om användbarhet och digital arbetsmiljö? | ||||||||||
6. Har teamets användbarhetsexpert ett tydligt ansvar och mandat för gränssnitt, användbarhet och digital arbetsmiljö? | ||||||||||
7. Tillhör användbarhetsexperten antingen beställarsidan eller utvecklingsteamet? | ||||||||||
8. Beskriver projektets Product Backlog även krav med avseende på användbarhet och digital arbetsmiljö? | ||||||||||
9. Genomförs den agila processens tester på ett användarcentrerat sätt? Inkluderar de användbarhet och digital arbetsmiljö? | ||||||||||
10. Genomförs den agila processens demoaktiviteter på ett användarcentrerat sätt och så att effekterna för det framtida arbetet blir tydliga? | ||||||||||
11. Fokuserar den agila processens ”retrospective” även på hur man klarat av att hantera aspekter på användbarhet och digital arbetsmiljö? | ||||||||||
12. Innehåller den agila processens Definition of Done även aspekter på användbarhet och digital arbetsmiljö? |
Fråga | Ja | Nej | Ej rel. | Riskbedömning | Kommentar och åtgärd | Ansvarig för utförande | Klart när? | Kontroll utförd. Datum. | ||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
låg | med | hög | ||||||||
13. Utvärderas varje enskild Sprint-leverans med avseende på användbarhet och digital arbetsmiljö? | ||||||||||
14. Testas och utvärderas den slutliga produkten även ur ett helhetsperspektiv och med avseende på uppnådda effektmål, användbarhet och digital arbetsmiljö? | ||||||||||
15. Sker en utvärdering av slutprodukten i samverkan med alla intressenter? |
Övrigt Här kan ni notera risker som behöver åtgärdas som inte finns med i checklistan |
© Prevent – Arbetsmiljö i samverkan Svenskt Näringsliv, LO och PTK
Fler checklistor hittar du på www.prevent.se/checklistor
Checklistan är redan sparad och en länk har skickats till din e-postadress.
Länken till din checklista kommer inte att sparas på "Mina sidor".