Nulägesanalys och förstudie, som underlag för kravspecifikation. Vid utveckling eller upphandling behöver man först bestämma vilka uppgifter IT-systemet ska lösa, vilka användarna är, vilken miljö systemet ska användas i och vilken hård- och mjukvara som behövs. Detta bildar sedan underlag för den kravspecifikation som ska tas fram. För mer information och tips, klicka på ”i”-symbolen till höger.
Checklistan kan användas av chef och skyddsombud för att undersöka vilka risker som finns i verksamheten, till exempel vid en arbetsmiljö- eller skyddsrond. Vissa frågor kan ni behöva gå runt och undersöka, medan andra kan diskuteras vid ett möte. Om det är någon fråga i checklistan som inte är relevant för er kan ni hoppa över den. Tänk på att det kan finnas specifika risker i er verksamhet som inte tas upp i den här checklistan. Kanske behöver ni då ta hjälp av fler checklistor eller undersöka riskerna på annat sätt.
En undersökning och riskbedömning av arbetsmiljön ska leda till förslag på åtgärder för att få bort eller minska riskerna. Kan de inte åtgärdas på en gång ska de skrivas upp i en handlingsplan. Det kan också vara praktiskt att skriva in i handlingsplanen sådana åtgärder som genomförs omedelbart. Slutligen ska ni kontrollera att de åtgärder som har genomförts har fungerat och fått önskad effekt. Riskbedömningen kan alltså beskrivas som en process i de fyra stegen undersöka – riskbedöma – åtgärda – kontrollera.
Behöver ni mer stöd i arbetsmiljöarbetet? Hos Prevent finns information, verktyg, böcker och utbildningar framtagna av arbetsgivare och fackförbund gemensamt. Se www.prevent.se
Länken till din checklista sparas på Mina sidor. Du kan också spara den som pdf eller skriva ut den. OBS! Pdf:en går inte att redigera.
Gå till Mina Sidor
Dokumentnamn | |||
---|---|---|---|
Inför rätt IT - Nulägesanalys och förstudie | |||
Checklistans namn | Datum | Version | |
Företag | Framtagen av | Godkänd av | |
Deltagare | |||
Beskrivning | Listan baseras på följande föreskrifter | ||
Nulägesanalys och förstudie, som underlag för kravspecifikation. Vid utveckling eller upphandling behöver man först bestämma vilka uppgifter IT-systemet ska lösa, vilka användarna är, vilken miljö systemet ska användas i och vilken hård- och mjukvara som behövs. Detta bildar sedan underlag för den kravspecifikation som ska tas fram. För mer information och tips, klicka på ”i”-symbolen till höger.
Checklistan kan användas av chef och skyddsombud för att undersöka vilka risker som finns i verksamheten, till exempel vid en arbetsmiljö- eller skyddsrond. Vissa frågor kan ni behöva gå runt och undersöka, medan andra kan diskuteras vid ett möte. Om det är någon fråga i checklistan som inte är relevant för er kan ni hoppa över den. Tänk på att det kan finnas specifika risker i er verksamhet som inte tas upp i den här checklistan. Kanske behöver ni då ta hjälp av fler checklistor eller undersöka riskerna på annat sätt. En undersökning och riskbedömning av arbetsmiljön ska leda till förslag på åtgärder för att få bort eller minska riskerna. Kan de inte åtgärdas på en gång ska de skrivas upp i en handlingsplan. Det kan också vara praktiskt att skriva in i handlingsplanen sådana åtgärder som genomförs omedelbart. Slutligen ska ni kontrollera att de åtgärder som har genomförts har fungerat och fått önskad effekt. Riskbedömningen kan alltså beskrivas som en process i de fyra stegen undersöka – riskbedöma – åtgärda – kontrollera. Behöver ni mer stöd i arbetsmiljöarbetet? Hos Prevent finns information, verktyg, böcker och utbildningar framtagna av arbetsgivare och fackförbund gemensamt. Se www.prevent.se |
Fråga | Ja | Nej | Ej rel. | Riskbedömning | Kommentar och åtgärd | Ansvarig för utförande | Klart när? | Kontroll utförd. Datum. | ||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
låg | med | hög | ||||||||
1. Finns det tydliga och mätbara mål för det nya IT-systemets nytta för verksamheten? | ||||||||||
2. Är det tydligt vilka arbetsuppgifter IT-systemet ska hjälpa till att lösa? | ||||||||||
3. Finns tillräcklig kunskap om de arbetsprocesser som arbetsuppgifterna ingår i, och är arbetsprocesserna dokumenterade? | ||||||||||
4. Kommer angränsande IT-system att vara stabila under projektets gång? | ||||||||||
5. Kommer berörda verksamheter att vara stabila under projektets gång? | ||||||||||
6. Finns det idag tillräckligt med tid för att utföra arbetsuppgifterna på ett tillfredsställande sätt? | ||||||||||
7. Finns det idag tillräcklig kompetens för att utföra arbetsuppgifterna? | ||||||||||
8. Finns det möjlighet till erfarenhetsutbyte och kunskapsöverföring mellan anställda? | ||||||||||
9. Har det nya IT-systemets primära användare kartlagts? | ||||||||||
10. Har användarprofiler över de primära användarna tagits fram? | ||||||||||
11. Har övriga användargrupper som kommer att använda eller påverkas av IT-systemet kartlagts? | ||||||||||
12. Har användarprofiler tagits fram för övriga användargrupper (vid behov)? | ||||||||||
13. Har det kartlagts med vilken befintlig hårdvara och övriga IT-system dagens system samverkar? | ||||||||||
14. Har det kartlagts om dagens system är integrerat i andra IT-system? | ||||||||||
15. Har styrkorna med dagens system kartlagts? | ||||||||||
16. Har svagheterna med dagens system kartlagts? |
Övrigt Här kan ni notera risker som behöver åtgärdas som inte finns med i checklistan |
© Prevent – Arbetsmiljö i samverkan Svenskt Näringsliv, LO och PTK
Fler checklistor hittar du på www.prevent.se/checklistor
Checklistan är redan sparad och en länk har skickats till din e-postadress.
Länken till din checklista kommer inte att sparas på "Mina sidor".