Checklista för delprocessen Ledningens ansvar för digitala arbetsmiljön. Med ledningen menas här den högsta ledningen inom en organisation, d.v.s. den eller de personer som har den roll och det ansvar som enligt Arbetsmiljölagen ligger på arbetsgivaren. Genomgång av frågor, svar och en analys av utfallet bör göras av flera personer i samverkan, till exempel ledningsgruppen tillsammans med skyddsombud eller arbetsmiljöombud. Den högst ansvariga i ledningen har ansvar för denna samverkan. För mer information och tips, klicka på ”i”-symbolen till höger.
Checklistan kan användas av chef och skyddsombud för att undersöka vilka risker som finns i verksamheten, till exempel vid en arbetsmiljö- eller skyddsrond. Vissa frågor kan ni behöva gå runt och undersöka, medan andra kan diskuteras vid ett möte. Om det är någon fråga i checklistan som inte är relevant för er kan ni hoppa över den. Tänk på att det kan finnas specifika risker i er verksamhet som inte tas upp i den här checklistan. Kanske behöver ni då ta hjälp av fler checklistor eller undersöka riskerna på annat sätt.
En undersökning och riskbedömning av arbetsmiljön ska leda till förslag på åtgärder för att få bort eller minska riskerna. Kan de inte åtgärdas på en gång ska de skrivas upp i en handlingsplan. Det kan också vara praktiskt att skriva in i handlingsplanen sådana åtgärder som genomförs omedelbart. Slutligen ska ni kontrollera att de åtgärder som har genomförts har fungerat och fått önskad effekt. Riskbedömningen kan alltså beskrivas som en process i de fyra stegen undersöka – riskbedöma – åtgärda – kontrollera.
Behöver ni mer stöd i arbetsmiljöarbetet? Hos Prevent finns information, verktyg, böcker och utbildningar framtagna av arbetsgivare och fackförbund gemensamt. Se www.prevent.se
Checklistan baseras på delar av följande lagar och föreskrifter: AFS 2015:4 Organisatorisk och social arbetsmiljö (OSA) AFS 1998:5 Arbete vid bildskärm SFS 1977:1160 Arbetsmiljölagen (AML) SFS 1976:580 Medbestämmandelagen
Länken till din checklista sparas på Mina sidor. Du kan också spara den som pdf eller skriva ut den. OBS! Pdf:en går inte att redigera.
Gå till Mina Sidor
Dokumentnamn | |||
---|---|---|---|
Inför rätt IT - Ledningens ansvar | |||
Checklistans namn | Datum | Version | |
Företag | Framtagen av | Godkänd av | |
Deltagare | |||
Beskrivning | Listan baseras på följande föreskrifter | ||
Checklista för delprocessen Ledningens ansvar för digitala arbetsmiljön. Med ledningen menas här den högsta ledningen inom en organisation, d.v.s. den eller de personer som har den roll och det ansvar som enligt Arbetsmiljölagen ligger på arbetsgivaren. Genomgång av frågor, svar och en analys av utfallet bör göras av flera personer i samverkan, till exempel ledningsgruppen tillsammans med skyddsombud eller arbetsmiljöombud. Den högst ansvariga i ledningen har ansvar för denna samverkan. För mer information och tips, klicka på ”i”-symbolen till höger.
Checklistan kan användas av chef och skyddsombud för att undersöka vilka risker som finns i verksamheten, till exempel vid en arbetsmiljö- eller skyddsrond. Vissa frågor kan ni behöva gå runt och undersöka, medan andra kan diskuteras vid ett möte. Om det är någon fråga i checklistan som inte är relevant för er kan ni hoppa över den. Tänk på att det kan finnas specifika risker i er verksamhet som inte tas upp i den här checklistan. Kanske behöver ni då ta hjälp av fler checklistor eller undersöka riskerna på annat sätt. En undersökning och riskbedömning av arbetsmiljön ska leda till förslag på åtgärder för att få bort eller minska riskerna. Kan de inte åtgärdas på en gång ska de skrivas upp i en handlingsplan. Det kan också vara praktiskt att skriva in i handlingsplanen sådana åtgärder som genomförs omedelbart. Slutligen ska ni kontrollera att de åtgärder som har genomförts har fungerat och fått önskad effekt. Riskbedömningen kan alltså beskrivas som en process i de fyra stegen undersöka – riskbedöma – åtgärda – kontrollera. Behöver ni mer stöd i arbetsmiljöarbetet? Hos Prevent finns information, verktyg, böcker och utbildningar framtagna av arbetsgivare och fackförbund gemensamt. Se www.prevent.se |
AFS 2015:4Organisatorisk och social arbetsmiljö (OSA) AFS 1998:5Arbete vid bildskärm SFS 1977:1160Arbetsmiljölagen (AML) SFS 1976:580Medbestämmandelagen |
Fråga | Ja | Nej | Ej rel. | Riskbedömning | Kommentar och åtgärd | Ansvarig för utförande | Klart när? | Kontroll utförd. Datum. | ||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
låg | med | hög | ||||||||
1. Är frågor om organisationens IT-systems verksamhetsnytta, användbarhet och de anställdas digitala arbetsmiljö ett prioriterat ansvar för den högsta ledningen? | ||||||||||
2. Har ledningen utfärdat tydliga riktlinjer om att IT-relaterat förändringsarbete ska utgå från verksamheternas behov och särskilt ta hänsyn till systemens verksamhetsnytta, användbarhet och den digitala arbetsmiljön? | ||||||||||
3. Finns det arbetssätt för uppföljning och utvärdering som gör att alla med ansvar kommer att följa de strategiska riktlinjerna? | ||||||||||
4. Fungerar den kommunikation som ska se till att de ansvariga följer de strategiska riktlinjerna? |
Fråga | Ja | Nej | Ej rel. | Riskbedömning | Kommentar och åtgärd | Ansvarig för utförande | Klart när? | Kontroll utförd. Datum. | ||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
låg | med | hög | ||||||||
5. Är det tydligt vem som ansvarar för vad kring den digitala arbetsmiljön? | ||||||||||
6. Finns nödvändig kompetens och erforderliga resurser för att hantera frågor om digital arbetsmiljö inom organisationen? | ||||||||||
7. Finns det ett systematiskt arbetsmiljöarbete (SAM) inom organisationen och fungerar det bra? | ||||||||||
8. Har företagshälsovården fått tydliga uppdrag och riktlinjer som specifikt rör den digitala arbetsmiljön? |
Fråga | Ja | Nej | Ej rel. | Riskbedömning | Kommentar och åtgärd | Ansvarig för utförande | Klart när? | Kontroll utförd. Datum. | ||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
låg | med | hög | ||||||||
9. Finns det rutiner för att återkommande undersöka och utvärdera hur IT-systemen fungerar ur ett nytto-, användbarhets- och arbetsmiljöperspektiv? | ||||||||||
10. Påbörjas ett förbättringsarbete när det upptäcks brister hos IT-systemen ur ett effektivitets- och arbetsmiljöperspektiv? |
Fråga | Ja | Nej | Ej rel. | Riskbedömning | Kommentar och åtgärd | Ansvarig för utförande | Klart när? | Kontroll utförd. Datum. | ||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
låg | med | hög | ||||||||
11. Ingår den digitala arbetsmiljön i de riktlinjer för förändrings- och utvecklingsprojekt som rör IT-systemen? | ||||||||||
12. Finns den digitala arbetsmiljön med i beställningsunderlaget eller kravspecifikationen för nya IT-projekt? | ||||||||||
13. Finns tillräcklig kompetens om användbarhet och digital arbetsmiljö i den projektorganisation som ska genomföra IT-projekt? | ||||||||||
14. Är det bestämt hur arbetsgivare och arbetstagarrepresentanter ska samverka i samband med beställning, utformning, utveckling och införande av nya IT-system? | ||||||||||
15. Innebär riktlinjerna för projektet att det planerade systemets verksamhetsnytta, användbarhet och arbetsmiljöeffekter är styrande? |
Övrigt Här kan ni notera risker som behöver åtgärdas som inte finns med i checklistan |
© Prevent – Arbetsmiljö i samverkan Svenskt Näringsliv, LO och PTK
Fler checklistor hittar du på www.prevent.se/checklistor
Checklistan är redan sparad och en länk har skickats till din e-postadress.
Länken till din checklista kommer inte att sparas på "Mina sidor".