| Dokumentnamn |
| Lantbruk - Allmän |
Checklistans namn | Datum | Version |
| | |
Företag | Framtagen av | Godkänd av |
| | |
Deltagare |
|
Beskrivning | Listan baseras på följande föreskrifter |
Checklistan består av denna allmänna del som består av två avsnitt: 1. Arbetsledning – frågor om organisation, rutiner, instruktioner, kunskaper / utbildning. 2. Arbetsplatsen – frågor om arbetsplatsens utformning, utrustning och säkerheten på arbetsplatsen. Det finns också en separat branschspecifik tredje del att komplettera med. Den checklistan innehåller frågor kring produktionsinriktning, och man kan välja mellan arbete med Nötkreatur, Grisar, Fjäderfän, Maskiner och Traktorer. Del 1 är avsedd att användas av chefen / arbetsledaren tillsammans med skyddsombudet för att riskbedöma verksamheten på ett organisatoriskt plan. Komplettera gärna med Prevents enkät Psykosocial arbetsmiljö. Del 2 är avsedd att ha som underlag vid en riskbedömning av arbetsplatsen. Om ni har kontorslokaler, komplettera gärna med Prevents checklista Kontor. Del 3 är avsedd att användas som underlag vid riskbedömning för specifik produktionsinriktning.
|
AFS 2020:1Arbetsplatsens utformning
AFS 2017:3Användning av trycksatta anordningar
AFS 2012:3Minderårigas arbetsmiljö
AFS 2012:2Belastningsergonomi
AFS 2011:19Kemiska arbetsmiljörisker
AFS 2008:3Maskiner
AFS 2007:5Gravida och ammande arbetstagare
AFS 2006:6Användning av lyftanordningar och lyftredskap
AFS 2006:5Användning av truckar
AFS 2006:4Användning av arbetsutrustning
AFS 2004:3Stegar och arbetsbockar
AFS 2003:6Besiktning av lyftanordningar och vissa andra tekniska anordningar
AFS 2001:3Användning av personlig skyddsutrustning
AFS 2001:1Systematiskt arbetsmiljöarbete (SAM)
AFS 1999:7Första hjälpen och krisstöd
AFS 1999:3Byggnads- och anläggningsarbete
AFS 1998:6Bekämpningsmedel
AFS 1988:4Blybatterier
AFS 1982:3Ensamarbete
|
Del 1. Arbetsledning
Organisation, rutiner och instruktioner
Fråga |
Ja |
Nej |
Ej rel. |
Kommentar och åtgärd |
Ansvarig för utförande |
Klart när? |
Kontroll utförd. Datum. |
1. Finns det instruktioner för särskilt farliga arbetsmoment och är de kända för medarbetarna? (T.ex. arbete med bekämpningsmedel eller arbete i tornsilo.) |
|
|
|
|
|
|
|
2. Finns dokumenterat introduktionsprogram för nya arbetstagare och inhyrd personal? |
|
|
|
|
|
|
|
3. Finns instruktioner på förståeligt språk för utländska arbetstagare? |
|
|
|
|
|
|
|
4. Finns rutiner för ensamarbete? (T.ex. kommunikations- och larmmöjligheter, möjlighet till dubbelbemanning vid riskfyllt arbete.) |
|
|
|
|
|
|
|
5. Finns rutiner när minderåriga anlitas? |
|
|
|
|
|
|
|
6. Genomförs alltid en riskbedömning vid större förändring i verksamheten? (T.ex. omorganisation, inköp av ny utrustning, om- och nybyggnation.) |
|
|
|
|
|
|
|
7. Genomförs riskbedömningar om någon är gravid? |
|
|
|
|
|
|
|
8. Finns fungerande system för att rapportera och ut- reda tillbud, ohälsa och olycksfall? |
|
|
|
|
|
|
|
9. Finns rutin för anmälan till Arbetsmiljöverket efter allvarlig olycka / tillbud? |
|
|
|
|
|
|
|
10. Finns larmrutiner i händelse av nödsituation? |
|
|
|
|
|
|
|
11. Finns anhöriglista? |
|
|
|
|
|
|
|
12. Utnyttjas möjligheter till arbetsrotation för att undvika påfrestning? (T.ex. belastningsergonomiskt och arbete i kyla.) |
|
|
|
|
|
|
|
13. Planeras arbetet så att stress undviks? |
|
|
|
|
|
|
|
14. Finns rutiner för inköp av första hjälpen-utrustning? |
|
|
|
|
|
|
|
15. Finns rutiner för inköp av personlig skyddsutrustning? |
|
|
|
|
|
|
|
16. Kontrolleras brandskyddsutrustningen regelbundet? |
|
|
|
|
|
|
|
17. Finns rutiner för underhåll av maskiner? (OBS! Följ tillverkarens anvisningar.) |
|
|
|
|
|
|
|
18. Finns skriftlig instruktion för arbete med: |
|
|
|
|
|
|
|
A. Bekämpningsmedel? |
|
|
|
|
|
|
|
B. Brand- och hälsofarliga produkter? |
|
|
|
|
|
|
|
19. Finns aktuell förteckning över samtliga hälso-, miljö- och brandfarliga kemiska produkter och ämnen? |
|
|
|
|
|
|
|
20. Finns en skriftlig riskbedömning över er hantering av kemiska risker i verksamheten? |
|
|
|
|
|
|
|
Kunskaper och utbildning
Fråga |
Ja |
Nej |
Ej rel. |
Kommentar och åtgärd |
Ansvarig för utförande |
Klart när? |
Kontroll utförd. Datum. |
21. Har medarbetarna utbildning för sina arbetsuppgifter och känner de till eventuella risker med arbetsuppgifterna? (T.ex. belastningsergonomi, bekämpningsmedel, truckkörning.) |
|
|
|
|
|
|
|
22. Har medarbetarna som kör truck och hjullastare med pallgafflar skriftligt tillstånd från arbetsgivaren? |
|
|
|
|
|
|
|
23. Har medarbetarna som arbetar med svetsning, skärning, lödning eller arbeten med snabbroterande verktyg Heta arbeten-certifikat? |
|
|
|
|
|
|
|
24. Har tillräckligt antal arbetstagare kunskaper i första hjälpen? |
|
|
|
|
|
|
|
25. Har medarbetarna kunskaper om brandsäkerhet och hantering av brandskyddsutrustning? |
|
|
|
|
|
|
|
Barn på gården
Fråga |
Ja |
Nej |
Ej rel. |
Kommentar och åtgärd |
Ansvarig för utförande |
Klart när? |
Kontroll utförd. Datum. |
26. Om barn åker med i traktor / maskin, finns då anpassad passagerarstol med säkerhetsbälte? |
|
|
|
|
|
|
|
27. Finns tydliga avgränsningar där barnen inte får vistas på lantbruket? |
|
|
|
|
|
|
|
Del 2. Arbetsplatsen
Allmänt
Fråga |
Ja |
Nej |
Ej rel. |
Kommentar och åtgärd |
Ansvarig för utförande |
Klart när? |
Kontroll utförd. Datum. |
28. Finns första-hjälpenutrustning på relevanta platser i verksamheten? |
|
|
|
|
|
|
|
29. Finns tillgång till lämplig personlig skyddsutrustning? |
|
|
|
|
|
|
|
30. Finns det brandskyddsutrustning på strategiska platser?(T.ex. brandvarnare, brandsläckare, brandfiltar.) |
|
|
|
|
|
|
|
31. Har ni ordnat trafiksäkerheten på gårdsplanen/företaget? (T.ex regler, gångstråk.) |
|
|
|
|
|
|
|
32. Finns tillräcklig belysning på gårdsplanen? |
|
|
|
|
|
|
|
33. Anlitas behörig installatör vid alla elarbeten? |
|
|
|
|
|
|
|
34. Finns jordfelsbrytare där det är relevant? |
|
|
|
|
|
|
|
35. Är alla skarvsladdar oskadade och skyddsjordade? |
|
|
|
|
|
|
|
36. Används endast typgodkända stegar? |
|
|
|
|
|
|
|
37. Finns märkning av rörledningar innehållande farlig kemisk produkt, t.ex biogas, gasol? (OBS! Sanktionsavgift.) |
|
|
|
|
|
|
|
Verkstad och arbetsutrustning
Fråga |
Ja |
Nej |
Ej rel. |
Kommentar och åtgärd |
Ansvarig för utförande |
Klart när? |
Kontroll utförd. Datum. |
38. Är ordning och städning i verkstaden tillfredsställande? |
|
|
|
|
|
|
|
39. Är belysningen i verkstaden tillfredsställande? |
|
|
|
|
|
|
|
40. Är alla utrymningsvägar uppmärkta och fria från hinder? |
|
|
|
|
|
|
|
41. Finns punktutsug och anpassad ventilation där arbetet kräver? (T.ex. vid svetsning.) |
|
|
|
|
|
|
|
42. Finns och används lyfthjälpmedel för tunga lyft? (T.ex. hantering av hjul.) |
|
|
|
|
|
|
|
43. Finns ögonskölj tillgängligt i verkstaden? |
|
|
|
|
|
|
|
44. Är alla maskiner CE-märkta och samtliga skydd på plats? |
|
|
|
|
|
|
|
45. Har maskiner förändrats eller byggts om från dess originalutförande? |
|
|
|
|
|
|
|
A. Har maskinen CE-märkts om? |
|
|
|
|
|
|
|
46. Har alla maskiner skydd över drivande kedjor, remmar och drivande axlar? |
|
|
|
|
|
|
|
47. Görs besiktning enligt gällande regler för: |
|
|
|
|
|
|
|
A. Tryckkärl? |
|
|
|
|
|
|
|
B. Motordrivna lyfthjälpmedel, hö- och halmhissar? |
|
|
|
|
|
|
|
C. Grävmaskin / Traktorgrävare? |
|
|
|
|
|
|
|
D. Motordrivna portar? |
|
|
|
|
|
|
|
E. Billyft? |
|
|
|
|
|
|
|
F. Mobila arbetsplattformar? |
|
|
|
|
|
|
|
Truckladdningsplats
Fråga |
Ja |
Nej |
Ej rel. |
Kommentar och åtgärd |
Ansvarig för utförande |
Klart när? |
Kontroll utförd. Datum. |
48. Är truckladdningsplatsen avgränsad, väl ventilerad och skyltad? |
|
|
|
|
|
|
|
49. Finns skyddshandskar, ögonskydd, brandsläckare och ögonspolning vid truckladdningsplatsen? |
|
|
|
|
|
|
|
50. Finns skriftliga instruktioner för laddning och underhåll av batteri? |
|
|
|
|
|
|
|
Bekämpningsmedel, brand- och hälsofarliga produkter
Fråga |
Ja |
Nej |
Ej rel. |
Kommentar och åtgärd |
Ansvarig för utförande |
Klart när? |
Kontroll utförd. Datum. |
51. Förvaras hälso-, miljö- och brandfarliga kemiska produkter och ämnen på ett säkert sätt? |
|
|
|
|
|
|
|
Högtryckstvätt
Fråga |
Ja |
Nej |
Ej rel. |
Kommentar och åtgärd |
Ansvarig för utförande |
Klart när? |
Kontroll utförd. Datum. |
52. Används skyddsutrustning? |
|
|
|
|
|
|
|
53. Fungerar dödmansgrepp? |
|
|
|
|
|
|
|
54. Har ni arbetsrotation vid längre monotona arbetspass? |
|
|
|
|
|
|
|
55. Är alla som jobbar med högtryckstvättning över 18 år? (Gäller vid över 10 bars tryck.) |
|
|
|
|
|
|
|
Personalutrymme
Fråga |
Ja |
Nej |
Ej rel. |
Kommentar och åtgärd |
Ansvarig för utförande |
Klart när? |
Kontroll utförd. Datum. |
56. Finns uppvärmt personalutrymme med tillgång till handtvätt, toalett och dusch? |
|
|
|
|
|
|
|
57. Finns ordnat så att omklädningsrum kan användas separat av kvinnor och män? |
|
|
|
|
|
|
|
58. Finns möjlighet att kyla och värma mat? |
|
|
|
|
|
|
|
59. Finns städrutiner för personalutrymmet? |
|
|
|
|
|
|
|
60. Finns möjlighet att iordningsställa vilrum vid behov? |
|
|
|
|
|
|
|
Ergonomi
Fråga |
Ja |
Nej |
Ej rel. |
Kommentar och åtgärd |
Ansvarig för utförande |
Klart när? |
Kontroll utförd. Datum. |
61. Används lyfthjälpmedel eller vagnar vid hantering av tunga föremål? (T.ex. mineralsäckar, döda grisar.) |
|
|
|
|
|
|
|
62. Används ergonomiska arbetsredskap? |
|
|
|
|
|
|
|
Om- och nybyggnation
Fråga |
Ja |
Nej |
Ej rel. |
Kommentar och åtgärd |
Ansvarig för utförande |
Klart när? |
Kontroll utförd. Datum. |
63. Tas det fram en arbetsmiljöplan vid om- och nybyggnationer? (OBS! Sanktionsavgift.) |
|
|
|
|
|
|
|
64. Finns det en utsedd byggarbetsmiljösamordnare (BAS-P och BAS-U) vid om- och nybyggnationer? (Specifika kunskapskrav från Arbetsmiljöverket.) |
|
|
|
|
|
|
|
65. Anmäls större byggprojekt till Arbetsmiljöverket? |
|
|
|
|
|
|
|
Övrigt Här kan ni notera risker som behöver åtgärdas som inte finns med i checklistan |
|
© Prevent – Arbetsmiljö i samverkan Svenskt Näringsliv, LO och PTK
Fler checklistor hittar du på www.prevent.se/checklistor