Checklistan består av denna allmänna del som består av två avsnitt: 1. Arbetsledning – frågor om organisation, rutiner, instruktioner, kunskaper / utbildning. 2. Arbetsplatsen – frågor om arbetsplatsens utformning, utrustning och säkerheten på arbetsplatsen. Det finns också en separat branschspecifik tredje del att komplettera med. Den checklistan innehåller frågor kring produktionsinriktning, och man kan välja mellan arbete med Nötkreatur, Grisar, Fjäderfän, Maskiner och Traktorer. Del 1 är avsedd att användas av chefen / arbetsledaren tillsammans med skyddsombudet för att riskbedöma verksamheten på ett organisatoriskt plan. Komplettera gärna med Prevents enkät Psykosocial arbetsmiljö. Del 2 är avsedd att ha som underlag vid en riskbedömning av arbetsplatsen. Om ni har kontorslokaler, komplettera gärna med Prevents checklista Kontor. Del 3 är avsedd att användas som underlag vid riskbedömning för specifik produktionsinriktning.
Checklistan baseras på delar av följande lagar och föreskrifter: AFS 2020:1 Arbetsplatsens utformning AFS 2017:3 Användning av trycksatta anordningar AFS 2012:3 Minderårigas arbetsmiljö AFS 2012:2 Belastningsergonomi AFS 2011:19 Kemiska arbetsmiljörisker AFS 2008:3 Maskiner AFS 2007:5 Gravida och ammande arbetstagare AFS 2006:6 Användning av lyftanordningar och lyftredskap AFS 2006:5 Användning av truckar AFS 2006:4 Användning av arbetsutrustning AFS 2004:3 Stegar och arbetsbockar AFS 2003:6 Besiktning av lyftanordningar och vissa andra tekniska anordningar AFS 2001:3 Användning av personlig skyddsutrustning AFS 2001:1 Systematiskt arbetsmiljöarbete (SAM) AFS 1999:7 Första hjälpen och krisstöd AFS 1999:3 Byggnads- och anläggningsarbete AFS 1998:6 Bekämpningsmedel AFS 1988:4 Blybatterier AFS 1982:3 Ensamarbete
Länken till din checklista sparas på Mina sidor. Du kan också spara den som pdf eller skriva ut den. OBS! Pdf:en går inte att redigera.
Gå till Mina Sidor
![]() | Dokumentnamn | ||
---|---|---|---|
Lantbruk - Allmän | |||
Checklistans namn | Datum | Version | |
Företag | Framtagen av | Godkänd av | |
Deltagare | |||
Beskrivning | Listan baseras på följande föreskrifter | ||
Checklistan består av denna allmänna del som består av två avsnitt: 1. Arbetsledning – frågor om organisation, rutiner, instruktioner, kunskaper / utbildning. 2. Arbetsplatsen – frågor om arbetsplatsens utformning, utrustning och säkerheten på arbetsplatsen. Det finns också en separat branschspecifik tredje del att komplettera med. Den checklistan innehåller frågor kring produktionsinriktning, och man kan välja mellan arbete med Nötkreatur, Grisar, Fjäderfän, Maskiner och Traktorer. Del 1 är avsedd att användas av chefen / arbetsledaren tillsammans med skyddsombudet för att riskbedöma verksamheten på ett organisatoriskt plan. Komplettera gärna med Prevents enkät Psykosocial arbetsmiljö. Del 2 är avsedd att ha som underlag vid en riskbedömning av arbetsplatsen. Om ni har kontorslokaler, komplettera gärna med Prevents checklista Kontor. Del 3 är avsedd att användas som underlag vid riskbedömning för specifik produktionsinriktning. | AFS 2020:1Arbetsplatsens utformning AFS 2017:3Användning av trycksatta anordningar AFS 2012:3Minderårigas arbetsmiljö AFS 2012:2Belastningsergonomi AFS 2011:19Kemiska arbetsmiljörisker AFS 2008:3Maskiner AFS 2007:5Gravida och ammande arbetstagare AFS 2006:6Användning av lyftanordningar och lyftredskap AFS 2006:5Användning av truckar AFS 2006:4Användning av arbetsutrustning AFS 2004:3Stegar och arbetsbockar AFS 2003:6Besiktning av lyftanordningar och vissa andra tekniska anordningar AFS 2001:3Användning av personlig skyddsutrustning AFS 2001:1Systematiskt arbetsmiljöarbete (SAM) AFS 1999:7Första hjälpen och krisstöd AFS 1999:3Byggnads- och anläggningsarbete AFS 1998:6Bekämpningsmedel AFS 1988:4Blybatterier AFS 1982:3Ensamarbete |
Fråga | Ja | Nej | Ej rel. | Kommentar och åtgärd | Ansvarig för utförande | Klart när? | Kontroll utförd. Datum. |
---|---|---|---|---|---|---|---|
1. Finns det instruktioner för särskilt farliga arbetsmoment och är de kända för medarbetarna? (T.ex. arbete med bekämpningsmedel eller arbete i tornsilo.) |
|
|
|
||||
2. Finns dokumenterat introduktionsprogram för nya arbetstagare och inhyrd personal? |
|
|
|
||||
3. Finns instruktioner på förståeligt språk för utländska arbetstagare? |
|
|
|
||||
4. Finns rutiner för ensamarbete? (T.ex. kommunikations- och larmmöjligheter, möjlighet till dubbelbemanning vid riskfyllt arbete.) |
|
|
|
||||
5. Finns rutiner när minderåriga anlitas? |
|
|
|
||||
6. Genomförs alltid en riskbedömning vid större förändring i verksamheten? (T.ex. omorganisation, inköp av ny utrustning, om- och nybyggnation.) |
|
|
|
||||
7. Genomförs riskbedömningar om någon är gravid? |
|
|
|
||||
8. Finns fungerande system för att rapportera och ut- reda tillbud, ohälsa och olycksfall? |
|
|
|
||||
9. Finns rutin för anmälan till Arbetsmiljöverket efter allvarlig olycka / tillbud? |
|
|
|
||||
10. Finns larmrutiner i händelse av nödsituation? |
|
|
|
||||
11. Finns anhöriglista? |
|
|
|
||||
12. Utnyttjas möjligheter till arbetsrotation för att undvika påfrestning? (T.ex. belastningsergonomiskt och arbete i kyla.) |
|
|
|
||||
13. Planeras arbetet så att stress undviks? |
|
|
|
||||
14. Finns rutiner för inköp av första hjälpen-utrustning? |
|
|
|
||||
15. Finns rutiner för inköp av personlig skyddsutrustning? |
|
|
|
||||
16. Kontrolleras brandskyddsutrustningen regelbundet? |
|
|
|
||||
17. Finns rutiner för underhåll av maskiner? (OBS! Följ tillverkarens anvisningar.) |
|
|
|
||||
18. Finns skriftlig instruktion för arbete med: | |||||||
A. Bekämpningsmedel? |
|
|
|
||||
B. Brand- och hälsofarliga produkter? |
|
|
|
||||
19. Finns aktuell förteckning över samtliga hälso-, miljö- och brandfarliga kemiska produkter och ämnen? |
|
|
|
||||
20. Finns en skriftlig riskbedömning över er hantering av kemiska risker i verksamheten? |
|
|
|
Fråga | Ja | Nej | Ej rel. | Kommentar och åtgärd | Ansvarig för utförande | Klart när? | Kontroll utförd. Datum. |
---|---|---|---|---|---|---|---|
21. Har medarbetarna utbildning för sina arbetsuppgifter och känner de till eventuella risker med arbetsuppgifterna? (T.ex. belastningsergonomi, bekämpningsmedel, truckkörning.) |
|
|
|
||||
22. Har medarbetarna som kör truck och hjullastare med pallgafflar skriftligt tillstånd från arbetsgivaren? |
|
|
|
||||
23. Har medarbetarna som arbetar med svetsning, skärning, lödning eller arbeten med snabbroterande verktyg Heta arbeten-certifikat? |
|
|
|
||||
24. Har tillräckligt antal arbetstagare kunskaper i första hjälpen? |
|
|
|
||||
25. Har medarbetarna kunskaper om brandsäkerhet och hantering av brandskyddsutrustning? |
|
|
|
Fråga | Ja | Nej | Ej rel. | Kommentar och åtgärd | Ansvarig för utförande | Klart när? | Kontroll utförd. Datum. |
---|---|---|---|---|---|---|---|
26. Om barn åker med i traktor / maskin, finns då anpassad passagerarstol med säkerhetsbälte? |
|
|
|
||||
27. Finns tydliga avgränsningar där barnen inte får vistas på lantbruket? |
|
|
|
Fråga | Ja | Nej | Ej rel. | Kommentar och åtgärd | Ansvarig för utförande | Klart när? | Kontroll utförd. Datum. |
---|---|---|---|---|---|---|---|
28. Finns första-hjälpenutrustning på relevanta platser i verksamheten? |
|
|
|
||||
29. Finns tillgång till lämplig personlig skyddsutrustning? |
|
|
|
||||
30. Finns det brandskyddsutrustning på strategiska platser?(T.ex. brandvarnare, brandsläckare, brandfiltar.) |
|
|
|
||||
31. Har ni ordnat trafiksäkerheten på gårdsplanen/företaget? (T.ex regler, gångstråk.) |
|
|
|
||||
32. Finns tillräcklig belysning på gårdsplanen? |
|
|
|
||||
33. Anlitas behörig installatör vid alla elarbeten? |
|
|
|
||||
34. Finns jordfelsbrytare där det är relevant? |
|
|
|
||||
35. Är alla skarvsladdar oskadade och skyddsjordade? |
|
|
|
||||
36. Används endast typgodkända stegar? |
|
|
|
||||
37. Finns märkning av rörledningar innehållande farlig kemisk produkt, t.ex biogas, gasol? (OBS! Sanktionsavgift.) |
|
|
|
Fråga | Ja | Nej | Ej rel. | Kommentar och åtgärd | Ansvarig för utförande | Klart när? | Kontroll utförd. Datum. |
---|---|---|---|---|---|---|---|
38. Är ordning och städning i verkstaden tillfredsställande? |
|
|
|
||||
39. Är belysningen i verkstaden tillfredsställande? |
|
|
|
||||
40. Är alla utrymningsvägar uppmärkta och fria från hinder? |
|
|
|
||||
41. Finns punktutsug och anpassad ventilation där arbetet kräver? (T.ex. vid svetsning.) |
|
|
|
||||
42. Finns och används lyfthjälpmedel för tunga lyft? (T.ex. hantering av hjul.) |
|
|
|
||||
43. Finns ögonskölj tillgängligt i verkstaden? |
|
|
|
||||
44. Är alla maskiner CE-märkta och samtliga skydd på plats? |
|
|
|
||||
45. Har maskiner förändrats eller byggts om från dess originalutförande? |
|
|
|
||||
A. Har maskinen CE-märkts om? |
|
|
|
||||
46. Har alla maskiner skydd över drivande kedjor, remmar och drivande axlar? |
|
|
|
||||
47. Görs besiktning enligt gällande regler för: | |||||||
A. Tryckkärl? |
|
|
|
||||
B. Motordrivna lyfthjälpmedel, hö- och halmhissar? |
|
|
|
||||
C. Grävmaskin / Traktorgrävare? |
|
|
|
||||
D. Motordrivna portar? |
|
|
|
||||
E. Billyft? |
|
|
|
||||
F. Mobila arbetsplattformar? |
|
|
|
Fråga | Ja | Nej | Ej rel. | Kommentar och åtgärd | Ansvarig för utförande | Klart när? | Kontroll utförd. Datum. |
---|---|---|---|---|---|---|---|
48. Är truckladdningsplatsen avgränsad, väl ventilerad och skyltad? |
|
|
|
||||
49. Finns skyddshandskar, ögonskydd, brandsläckare och ögonspolning vid truckladdningsplatsen? |
|
|
|
||||
50. Finns skriftliga instruktioner för laddning och underhåll av batteri? |
|
|
|
Fråga | Ja | Nej | Ej rel. | Kommentar och åtgärd | Ansvarig för utförande | Klart när? | Kontroll utförd. Datum. |
---|---|---|---|---|---|---|---|
51. Förvaras hälso-, miljö- och brandfarliga kemiska produkter och ämnen på ett säkert sätt? |
|
|
|
Fråga | Ja | Nej | Ej rel. | Kommentar och åtgärd | Ansvarig för utförande | Klart när? | Kontroll utförd. Datum. |
---|---|---|---|---|---|---|---|
52. Används skyddsutrustning? |
|
|
|
||||
53. Fungerar dödmansgrepp? |
|
|
|
||||
54. Har ni arbetsrotation vid längre monotona arbetspass? |
|
|
|
||||
55. Är alla som jobbar med högtryckstvättning över 18 år? (Gäller vid över 10 bars tryck.) |
|
|
|
Fråga | Ja | Nej | Ej rel. | Kommentar och åtgärd | Ansvarig för utförande | Klart när? | Kontroll utförd. Datum. |
---|---|---|---|---|---|---|---|
56. Finns uppvärmt personalutrymme med tillgång till handtvätt, toalett och dusch? |
|
|
|
||||
57. Finns ordnat så att omklädningsrum kan användas separat av kvinnor och män? |
|
|
|
||||
58. Finns möjlighet att kyla och värma mat? |
|
|
|
||||
59. Finns städrutiner för personalutrymmet? |
|
|
|
||||
60. Finns möjlighet att iordningsställa vilrum vid behov? |
|
|
|
Fråga | Ja | Nej | Ej rel. | Kommentar och åtgärd | Ansvarig för utförande | Klart när? | Kontroll utförd. Datum. |
---|---|---|---|---|---|---|---|
61. Används lyfthjälpmedel eller vagnar vid hantering av tunga föremål? (T.ex. mineralsäckar, döda grisar.) |
|
|
|
||||
62. Används ergonomiska arbetsredskap? |
|
|
|
Fråga | Ja | Nej | Ej rel. | Kommentar och åtgärd | Ansvarig för utförande | Klart när? | Kontroll utförd. Datum. |
---|---|---|---|---|---|---|---|
63. Tas det fram en arbetsmiljöplan vid om- och nybyggnationer? (OBS! Sanktionsavgift.) |
|
|
|
||||
64. Finns det en utsedd byggarbetsmiljösamordnare (BAS-P och BAS-U) vid om- och nybyggnationer? (Specifika kunskapskrav från Arbetsmiljöverket.) |
|
|
|
||||
65. Anmäls större byggprojekt till Arbetsmiljöverket? |
|
|
|
Övrigt Här kan ni notera risker som behöver åtgärdas som inte finns med i checklistan |
© Prevent – Arbetsmiljö i samverkan Svensk Näringsliv, LO och PTK
Fler checklistor hittar du på www.prevent.se/checklistor
Checklistan är redan sparad och en länk har skickats till din e-postadress.
Länken till din checklista kommer inte att sparas på "Mina sidor".