Checklistan innehåller frågor om personalutrymmen på fasta arbetsställen. Till personalutrymmen hör till exempel matsalar, fikarum, vilrum, omklädningsrum, duschar och toaletter. Checklistan är lämplig att användas vid en riktad skyddsrond eller vid planering av nya lokaler.
Checklistan kan användas av chef och skyddsombud för att undersöka vilka risker som finns i verksamheten, till exempel vid en arbetsmiljö- eller skyddsrond. Vissa frågor kan ni behöva gå runt och undersöka, medan andra kan diskuteras vid ett möte. Om det är någon fråga i checklistan som inte är relevant för er kan ni hoppa över den. Tänk på att det kan finnas specifika risker i er verksamhet som inte tas upp i den här checklistan. Kanske behöver ni då ta hjälp av fler checklistor eller undersöka riskerna på annat sätt.
En undersökning och riskbedömning av arbetsmiljön ska leda till förslag på åtgärder för att få bort eller minska riskerna. Kan de inte åtgärdas på en gång ska de skrivas upp i en handlingsplan. Det kan också vara praktiskt att skriva in i handlingsplanen sådana åtgärder som genomförs omedelbart. Slutligen ska ni kontrollera att de åtgärder som har genomförts har fungerat och fått önskad effekt. Riskbedömningen kan alltså beskrivas som en process i de fyra stegen undersöka – riskbedöma – åtgärda – kontrollera.
Behöver ni mer stöd i arbetsmiljöarbetet? Hos Prevent finns information, verktyg, böcker och utbildningar framtagna av arbetsgivare och fackförbund gemensamt. Se www.prevent.se
Checklistan baseras på delar av följande lagar och föreskrifter: AFS 2020:1 Arbetsplatsens utformning
Länken till din checklista sparas på Mina sidor. Du kan också spara den som pdf eller skriva ut den. OBS! Pdf:en går inte att redigera.
Gå till Mina Sidor
Denna checklista är inte kopplat till ett konto på www.prevent.se och du kan därför endast komma åt den via denna länken:
https://checklists.prevent.se/checklist/answer/120?key=wOSUVb7dOmjGC7rlRnDiDkbchhB-iE7x6oyYsOlPgKI
Logga in eller registrera dig för att enkelt komma åt checklistan via Mina sidor på www.prevent.se
Dokumentnamn | |||
---|---|---|---|
Personalutrymmen | |||
Checklistans namn | Datum | Version | |
Företag | Framtagen av | Godkänd av | |
Deltagare | |||
Beskrivning | Listan baseras på följande föreskrifter | ||
Checklistan innehåller frågor om personalutrymmen på fasta arbetsställen. Till personalutrymmen hör till exempel matsalar, fikarum, vilrum, omklädningsrum, duschar och toaletter. Checklistan är lämplig att användas vid en riktad skyddsrond eller vid planering av nya lokaler.
Checklistan kan användas av chef och skyddsombud för att undersöka vilka risker som finns i verksamheten, till exempel vid en arbetsmiljö- eller skyddsrond. Vissa frågor kan ni behöva gå runt och undersöka, medan andra kan diskuteras vid ett möte. Om det är någon fråga i checklistan som inte är relevant för er kan ni hoppa över den. Tänk på att det kan finnas specifika risker i er verksamhet som inte tas upp i den här checklistan. Kanske behöver ni då ta hjälp av fler checklistor eller undersöka riskerna på annat sätt. En undersökning och riskbedömning av arbetsmiljön ska leda till förslag på åtgärder för att få bort eller minska riskerna. Kan de inte åtgärdas på en gång ska de skrivas upp i en handlingsplan. Det kan också vara praktiskt att skriva in i handlingsplanen sådana åtgärder som genomförs omedelbart. Slutligen ska ni kontrollera att de åtgärder som har genomförts har fungerat och fått önskad effekt. Riskbedömningen kan alltså beskrivas som en process i de fyra stegen undersöka – riskbedöma – åtgärda – kontrollera. Behöver ni mer stöd i arbetsmiljöarbetet? Hos Prevent finns information, verktyg, böcker och utbildningar framtagna av arbetsgivare och fackförbund gemensamt. Se www.prevent.se |
AFS 2020:1Arbetsplatsens utformning |
Fråga | Ja | Nej | Ej rel. | Riskbedömning | Kommentar och åtgärd | Ansvarig för utförande | Klart när? | Kontroll utförd. Datum. | ||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
låg | med | hög | ||||||||
1. Finns fungerande rutiner för underhåll och städning av personalutrymmen? | ||||||||||
2. Är personalutrymmena fria från inredning eller föremål som kan hindra utrymmenas funktion? | ||||||||||
3. Finns det möjlighet att låsa in värdesaker? | ||||||||||
4. Finns det en lämplig plats att förvara privata kläder? | ||||||||||
5. Förvaras arbetskläder separat från privatata kläder om det finns risk för att de är förorenade av kemikalier, smitta, stark lukt eller liknande? | ||||||||||
6. Finns det tillgång till omklädningsrum och dusch för de som kan bli nedsmutsade eller svettiga under arbetet? | ||||||||||
7. Finns det separat duschrum i anslutning till omklädningsrummet? | ||||||||||
8. Finns det olika omklädningsrum och duschar för män och kvinnor? | ||||||||||
9. Finns det tillräckligt med yta, sittplatser och speglar i omklädningsrummet? | ||||||||||
10. Finns det tillräckligt många duschar? | ||||||||||
11. Finns det möjlighet att torka kläder eller skor som blir våta under arbetet vid klädutrymmen? | ||||||||||
12. Finns det utrustning för att spola av stövlar vid behov? | ||||||||||
13. Finns det tillräckligt många tvättställ? | ||||||||||
14. Har alla tvättställ varmt och kallt vatten? | ||||||||||
15. Finns det tillräckligt antal toaletter för de arbetstagare som arbetar samtidigt? | ||||||||||
16. Har alla toaletter fungerande lås? | ||||||||||
17. Finns fungerande rutiner för påfyllning av toalettpapper, tvål, pappersservetter och tömning av papperskorg? | ||||||||||
18. Finns det tillgång till personalrestaurang, en annan restaurang, ett matrum eller ett annat matutrymme? | ||||||||||
19. Finns det lämplig matplats samt kylskåp, uppvärmningsanordning och diskmöjligheter för de som har medhavd mat? | ||||||||||
20. Finns det ett särskilt pausutrymme eller annan lämplig avskild plats? | ||||||||||
21. Finns det möjlighet att enkelt ställa i ordning en lämplig plats för tillfällig vila? | ||||||||||
22. På ett större arbetsställe, finns ett särskilt vilrum? | ||||||||||
23. Är vilutrymmet bekväm och ostörd med möjlighet att ligga ned? | ||||||||||
24. Om det behövs övernattningsrum: | ||||||||||
A. Är det ostört placerat samt har lämplig storlek och inredning? | ||||||||||
B. Finns det möjlighet att värma och äta mat? | ||||||||||
C. Finns dusch och toalett i närheten av övernattningsrummet? |
Övrigt Här kan ni notera risker som behöver åtgärdas som inte finns med i checklistan |
© Prevent – Arbetsmiljö i samverkan Svenskt Näringsliv, LO och PTK
Fler checklistor hittar du på www.prevent.se/checklistor
Checklistan är redan sparad och en länk har skickats till din e-postadress.