Checklistan kan användas vid planering och organisation av arbete vid tillfälliga arbetsplatser. Checklistan är också tänkt att vara ett stöd för arbetet med framtagande av rutiner för ett säkrare arbete.
Checklistan kan användas av chef och skyddsombud för att undersöka vilka risker som finns i verksamheten, till exempel vid en arbetsmiljö- eller skyddsrond. Vissa frågor kan ni behöva gå runt och undersöka, medan andra kan diskuteras vid ett möte. Om det är någon fråga i checklistan som inte är relevant för er kan ni hoppa över den. Tänk på att det kan finnas specifika risker i er verksamhet som inte tas upp i den här checklistan. Kanske behöver ni då ta hjälp av fler checklistor eller undersöka riskerna på annat sätt.
En undersökning och riskbedömning av arbetsmiljön ska leda till förslag på åtgärder för att få bort eller minska riskerna. Kan de inte åtgärdas på en gång ska de skrivas upp i en handlingsplan. Det kan också vara praktiskt att skriva in i handlingsplanen sådana åtgärder som genomförs omedelbart. Slutligen ska ni kontrollera att de åtgärder som har genomförts har fungerat och fått önskad effekt. Riskbedömningen kan alltså beskrivas som en process i de fyra stegen undersöka – riskbedöma – åtgärda – kontrollera.
Behöver ni mer stöd i arbetsmiljöarbetet? Hos Prevent finns information, verktyg, böcker och utbildningar framtagna av arbetsgivare och fackförbund gemensamt. Se www.prevent.se
Länken till din checklista sparas på Mina sidor. Du kan också spara den som pdf eller skriva ut den. OBS! Pdf:en går inte att redigera.
Gå till Mina Sidor
Denna checklista är inte kopplat till ett konto på www.prevent.se och du kan därför endast komma åt den via denna länken:
https://checklists.prevent.se/checklist/answer/105?key=E8TUr5Pw46L64Y8FGAXhfhfeQVfa1qeztMW4mzYeCuo
Logga in eller registrera dig för att enkelt komma åt checklistan via Mina sidor på www.prevent.se
Dokumentnamn | |||
---|---|---|---|
Svets tillfälliga arbetsplatser - 1. Arbetsledningen | |||
Checklistans namn | Datum | Version | |
Företag | Framtagen av | Godkänd av | |
Deltagare | |||
Beskrivning | Listan baseras på följande föreskrifter | ||
Checklistan kan användas vid planering och organisation av arbete vid tillfälliga arbetsplatser. Checklistan är också tänkt att vara ett stöd för arbetet med framtagande av rutiner för ett säkrare arbete.
Checklistan kan användas av chef och skyddsombud för att undersöka vilka risker som finns i verksamheten, till exempel vid en arbetsmiljö- eller skyddsrond. Vissa frågor kan ni behöva gå runt och undersöka, medan andra kan diskuteras vid ett möte. Om det är någon fråga i checklistan som inte är relevant för er kan ni hoppa över den. Tänk på att det kan finnas specifika risker i er verksamhet som inte tas upp i den här checklistan. Kanske behöver ni då ta hjälp av fler checklistor eller undersöka riskerna på annat sätt. En undersökning och riskbedömning av arbetsmiljön ska leda till förslag på åtgärder för att få bort eller minska riskerna. Kan de inte åtgärdas på en gång ska de skrivas upp i en handlingsplan. Det kan också vara praktiskt att skriva in i handlingsplanen sådana åtgärder som genomförs omedelbart. Slutligen ska ni kontrollera att de åtgärder som har genomförts har fungerat och fått önskad effekt. Riskbedömningen kan alltså beskrivas som en process i de fyra stegen undersöka – riskbedöma – åtgärda – kontrollera. Behöver ni mer stöd i arbetsmiljöarbetet? Hos Prevent finns information, verktyg, böcker och utbildningar framtagna av arbetsgivare och fackförbund gemensamt. Se www.prevent.se |
Fråga | Ja | Nej | Ej rel. | Riskbedömning | Kommentar och åtgärd | Ansvarig för utförande | Klart när? | Kontroll utförd. Datum. | ||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
låg | med | hög | ||||||||
1. Har arbetet planerats med BAS-U eller annan ansvarig vid arbetsstället? | ||||||||||
2. Samordnas svetsarbetet med övrigt arbete på arbetsstället? | ||||||||||
3. Finns skriftligt svetstillstånd utfärdat? | ||||||||||
4. Har svetsaren behörighet för heta arbeten? | ||||||||||
5. Om anbud lämnas på svetsning eller när svetsning planeras, finns fungerande rutiner för att ta hänsyn till eventuellt extra tidsåtgång och kostnader för att arbetet ska kunna utföras på ett säkert sätt? | ||||||||||
6. Behöver brandlarm och sprinklersystem stängas av innan arbetets start? | ||||||||||
7. Finns svetsvakt? | ||||||||||
8. Avskärmas arbetsplatsen så att personer i närheten inte blir utsatta för svetsblänk? | ||||||||||
9. Om personer störs av ljudet från svetsningen, sätts bullerabsorberande skydd upp? | ||||||||||
10. Täcks ytor så att material, utrustning, varor och känslig utrustning inte skadas av svetssprut, svetsrök, slipdamm och metalliskt spån? | ||||||||||
11. Planeras och organiseras arbetet så att svetsaren utsätts så lite som möjligt för monotona och ensidiga rörelser och / eller låsta arbetsställningar? | ||||||||||
12. Arbete där man utsätts för vibrationer, delas det upp i så korta pass som möjligt? | ||||||||||
13. Är arbetsplatsen säker för att utföra arbetet? | ||||||||||
14. Behövs fallskydd? | ||||||||||
A. Finns det fallskydd? | ||||||||||
B. Används godkänd fallskyddsutrustning? | ||||||||||
15. Är utrustning, ledningar, kärl etc. urkopplade eller på annat sätt säkrade? | ||||||||||
16. Vid svetsarbete i trånga utrymmen, kontrolleras att det är fritt från explosivt material / gaser? |
Övrigt Här kan ni notera risker som behöver åtgärdas som inte finns med i checklistan |
© Prevent – Arbetsmiljö i samverkan Svenskt Näringsliv, LO och PTK
Fler checklistor hittar du på www.prevent.se/checklistor
Checklistan är redan sparad och en länk har skickats till din e-postadress.